s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK kiirehtii tulospalkkausneu…

SAK kiirehtii tulospalkkausneuvotteluja (3.6.1999)

SAK edellyttää, että tulospalkkioita käytettäessä sovitaan yhteisistä menettelytavoista. Tulospalkkioiden yleistyessä nopeasti SAK kiirehtiikin keskusjärjestöjen välisen tulospalkkaustyöryhmän työtä.

Tulospalkkioihin liittyviä ongelmia voidaan vähentää ja myönteistä kehitystä lisätä paikallisella sopimismenettelyllä tulospalkkiojärjestelmien käyttöönotossa. Järjestelmien onnistumisen kannalta on tärkeää, että henkilöstö on hyväksynyt niiden perusperiaatteet ja voi luottaa niihin. Vain näin tulospalkkioilla voidaan vaikuttaa myönteisesti henkilöstön motivaatioon ja yritysten tuottavuuteen.

SAK:n taannoisen jäsenkyselyn mukaan SAK:laiset näkivät nykyisissä järjestelmissä runsaasti kielteisiä piirteitä. Tulospalkkioiden koettiin lisäävän kiirettä ja suorituspainetta työssä.

Oikein käytettynä tulospalkkaus Emu-oloihin hyvin sopiva uusimuotoinen yhteistoimintajärjestelmä, joka lisää yrityskohtaista palkkauksen joustavuutta ja oikeudenmukaisuutta palkitessaan tuottavuus-, laatu- ja muusta myönteisestä tuloskehityksestä.