s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Lakko-oikeus kuuluu suomalaist…

Lakko-oikeus kuuluu suomalaisten perusoikeuksiin (10.4.2000)

Työnantajat ovat jälleen käynnistäneet jokakeväiset vaatimuksensa lakko-oikeuden rajoittamisesta. Tämä siitäkin huolimatta, että Suomessa on viime vuosina ollut erittäin harvoja työtaisteluja eikä käynnissä oleva liittokierros tee tästä poikkeusta. Suomessa lakkoasetta on käytetty erittäin vastuullisesti ja vain kun selvästi on käynyt ilmi, ettei neuvotteluteitse ole saavutettavissa tyydyttävää ratkaisua. Myös sovittelujärjestelmä toimii hyvin ja on tuottanut tälläkin kierroksella hyviä tuloksia.

Lakko-oikeuden rajoittamista vaativat työnantajapuheenvuorot ovat sikälikin kummallisia, että ne tulevat sen jälkeen kun kuljetusalalla jouduttiin työtaistelutoimiin työnantajan julistettua työsulku-uhan ja hylättyä valtakunnansovittelijan ensimmäisen sovintoehdotuksen. Lakko-oikeuden rajoittamista vaativissa puheenvuoroissa ei ole mitenkään kiinnitetty huomiota tämänkin kevään aikana nähtyyn työnantajan työsulun käyttöön.

Lakko-oikeus kuuluu suomalaisten perusoikeuksiin. SAK ei hyväksy työtaisteluoikeuksien lainsäädännöllistä rajoittamista ja katsoo, että työnantajien siihen liittyvät ehdotukset tähtäävät tosiasiassa työntekijöiden neuvotteluvoiman heikentämiseen. Viime vuosien aikana työnantajan vallankäyttö yrityksissä on tosiasiassa muutenkin koventunut palkansaajien kustannuksella ja osakkeenomistajan intressit näyttävät yritysten päätöksenteossa painavan yhä enemmän suhteessa työntekijöiden näkemyksiin. Työntekijöiden neuvotteluasemaa edelleen heikentävät valtiovallan toimenpiteet vahvistaisivat tätä kyseenalaista kehitystä.

Lipposen hallitus on hallitusohjelmassaan sitoutunut kunnioittamaan työelämän perusoikeuksia ja hallitus on korostanut valmiuttaan edistää kolmikantaista yhteistyöpolitiikkaa. Lakko-oikeuksiin puuttuminen olisi selkeässä ristiriidassa näiden linjausten kanssa.