s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Työorganisaatiot muuttuvat edu…

Työorganisaatiot muuttuvat edunvalvontaa nopeammin (12.5.2000)

Sakari Timosen tutkimus ”Paikallisen sopimisen käänne” tuo keskusteluun kolme tärkeää työelämän muutossuuntaa: työntekijät ovat tiimiorganisaatioissa lähestyneet suoremmin kuin aikaisemmin asiakkaiden ja markkinoiden maailmaa, ryhmätyöhön perustuvat tiimityön muodot sopivat huonosti yhteen yksilösuorituksiin pohjautuvien palkkaperusteiden kanssa ja tiimityö on muuttanut myös luottamushenkilöiden auktoriteettiasemaa. Nämä ovat aitoja kehityssuuntia osassa yksityistä palvelu- ja tuotantotoimintaa, toteaa SAK:n tutkimussihteeri Jyrki Helin.

Timosen tutkimuksessa korostetaan markkinoiden asettavan yrityksille monenlaisia joustovaatimuksia, joista seuraa ”markkinaehtoinen pakkosopiminen”, joka Timosen mukaan on yhtä pakollista työnantajalle kuin henkilöstöllekin. Henkilöstölle tämä pakko näyttäytyy lamavuosien kokemuksien jälkeen asiakassuhteiden menestyksellisenä hoitamisena. Tähän lisääntynyt tiimityö antaa mahdollisuuksia, ja tämän seurauksena hankitaan omat työsuhteen ehdot. Timosen tutkimustulosten mukaan tällainen kehitys vähentää ammattiyhdistysaktiivisuutta.

Tutkimuksessa on myös merkittävä havainto, jonka mukaan paikallisen sopimisen painopiste on siirtymässä lähemmäs tiimi- ja henkilökohtaista sopimista, kauemmas luottamusmiesvetoisista sopimuksista. Tämä on joissakin tapauksissa johtanut luottamusmiehen auktoriteettiaseman hiipumiseen. Timosen mukaan tämä ei ole kuitenkaan työnantajan tavoite, vaan he ovat pikemminkin huolissaan kehityksestä ja vakiintuneen neuvottelumenettelyn toimivuudesta.

Ammattiyhdistysliikkeen on syytä olla huolissaan kehityksestä, jos se laajasti on menossa Timosen kuvailemaan suuntaan, toteaa Helin. Useissa muissa paikallisen sopimisen tutkimuksissa on havaittu luottamusmiehen aseman vahvistuneen sekä työnantajan silmissä että luottamuksen lujittuneen myös hänet valinneiden työtovereiden suuntaan.

Sakari Timosen tutkimuksen arvo osana Työsuojelurahaston rahoittamaa ja työmarkkinajärjestöjen käynnistämää paikallisen sopimisen tutkimuskokonaisuutta on paneutuminen erityisesti luottamusmiesten aseman muutoksiin. Tällä alueella se on painava puheenvuoro, jota ainakaan ammattiyhdistysliike ei voi ohittaa, toteaa tutkimussihteeri Jyrki Helin SAK:sta.