s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Euroopan vuokratyöneuvottelut …

Euroopan vuokratyöneuvottelut jatkuvat

Euroopan työmarkkinaosapuolten väliset vuokratyötä koskevat neuvottelut jatkuvat helmikuun puolivälissä. Tahmeasti edenneet neuvottelut käynnistyivät juhannuksen jälkeen.

Vuokratyöneuvottelut liittyvät EU:n komission tavoitteeseen turvata vähimmäissuoja kaikille epätyyppisissä työsuhteissa työskenteleville. Neuvotteluissa pyritään saamaan aikaan puitteet työvoiman vuokraukselle. Työntekijät haluaisivat turvata työvoiman tasapuolisen kohtelun ja asettaa vuokratyövoiman käytölle rajoja. Euroopan ammatillinen yhteisjärjestö EAY haluaa vuokratyöntekijöille samat ehdot kuin käyttäjäyrityksen vastaavia töitä tekevillä työntekijöillä on. Työnantajat puolestaan korostavat vuokratyön myönteistä roolia työllistämisessä ja haluaisivat liberalisoida vuokratyön käyttöä.

Neuvotteluja ovat vaikeuttaneet EU:n jäsenmaiden vuokratyötä koskevan sääntelyn suuret erot. Skaala ulottuu Espanjan ja Portugalin ankarista rajoituksista Englannin täysin vapaaseen käytäntöön.

Joulu- ja tammikuun kokouksissa EAY ja työnantajapuolen UNICE jättivät kokonaistavoitteensa puitesopimuksen sisällöksi. Neuvotteluja käyvät työntekijöiden EAY ja työnantajapuolelta UNICE, CEEP sekä vuokratyönantajien järjestö CIETT. Suomesta neuvotteluryhmässä ovat mukana SAK:n, TT:n ja Palvelutyönantajien edustajat.

Järjestöillä on neuvotteluaikaa maaliskuun loppuun asti. Komissio voi tarvittaessa pidentää neuvotteluaikaa kolmella kuukaudella. Aiemmin on jo neuvoteltu sopimukset osa-aikaisesta ja määräaikaisesta työstä. Sopimukset on pantu täytäntöön direktiivillä.

Jorma Rusanen