s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n Parmanne esittää joustoj…

SAK:n Parmanne esittää joustoja eläkkeelle jääntiin

”Eläkeikä ei saa olla irtisanomisperuste”

Varsinaisen eläkeiän saavuttaminen ei saisi olla irtisanomisperuste, esittää SAK:n pääekonomisti Pertti Parmanne. Keskimääräistä eläkeikää voitaisiin hänen mukaansa nostaa nykyisestä 59 vuodesta hakemalla joustoa 65-vuotiaiden eläkkeelle siirtymiseen.

– Olisi ajankohtaista muuttaa työnantajien käytäntöä, että 65-vuotiaat siirretään ilman muuta pois työelämästä. Työntekijällä tulisi olla halutessaan mahdollisuus jatkaa työssä 70-vuotiaaksi saakka.

Parmanteen mukaan osaavia ikäihmisiä syrjitään pakottamalla heidät eläkkeelle, vaikka työhaluja olisi.

Sosiaali- ja terveysministeriössä kaavaillaan vanhuuseläkkeen 65 vuoden ikärajan poistamista. Eläkkeelle voisi tulevaisuudessa siirtyä joustavasti 70 vuoden ikään saakka. Parmanne painottaa, että töissä jatkamisen tulee perustua vapaaehtoisuudelle.

Hän ei lämpene Palvelutyönantajien ehdotukselle, jonka mukaan keskimääräistä eläkeikää nostettaisiin siten, että eläkkeen määrä kytketään odotettavissa oleviin eläkevuosiin.

Palvelutyönantajien toimitusjohtaja Arto Ojala esitti keskiviikkona, että koko työuran aikana ansaittu eläkekertymä jaettaisiin keskimäärin jäljellä olevalla elinajalla. Esityksen mukaan eläkkeelle voisi jäädä joustavasti 63 vuoden iässä.

Ojalan mukaan järjestelmä suosisi niitä, jotka jatkaisivat työelämässä varsinaiseen eläkeikään saakka. Malli korvaisi työttömyyseläkkeen ja yksilöllisen varhaiseläkkeen.

Ruotsissa on käytössä vastaava järjestelmä. Siellä eläkekertymää leikataan eliniän noustessa. Parmanne toteaa, että vastaavia eläkekertymän heikennyksiä on esitetty Suomessa ennenkin.

Parmanne yhtyy Ojalan näkemykseen, että työeläke pitäisi laskea koko työuran ajalta. Esitystä ovat vastustaneet toimihenkilökeskusjärjestöt. Ne ovat pelänneet, että muutos pudottaisi toimihenkilöiden eläkkeitä.

Parmanne huomauttaa, että nykyisin myös toimihenkilöiden työsuhteet jäävät lyhyiksi eikä toimihenkilöpuolellakaan välttämättä jäädä eläkkeelle työuran huippupalkalta kuten aiemmin. Hänen mukaansa ajatus nousevasta palkkakehityksestä on menneestä maailmasta, jolloin toimihenkilöt jäivät eläkkeelle julkiselta sektorilta ja jolloin palkat nousivat työiän mukaan.

– Työnantajien tulisikin nyt selkeästi todeta, että eläkkeen kertymisen ulottaminen koko työuraan ei merkitse eläkkeiden alentamista, Parmanne patistaa.

UP/Birgitta Suorsa