SAK:n Hievanen: Tiivis kaupunkiasuminen lisää talouskasvua
Kävely ja pyöräily tulisi olla ensisijaiset liikkumismuodot kaupungeissa, tähdentää SAK:n elinkeinopoliittinen asiantuntija Sauli Hievanen. Hän uskoo, että talouskasvu on sitä parempi, mitä helpommin palvelut ja muu arkinen asiointi ovat asukkaiden saavutettavissa.
Hievanen suosisi kävelyn ja pyöräilyn jälkeen joukkoliikennettä. Ennen kuin kaupunkisuunnittelussa pohditaan yksityisautoilun helpottamista, hän neuvoisi vielä tarkastelemaan kaupunkilogistiikan sujuvuutta.
– Kun yhdyskuntarakenne on tiivis, työvoima liikkuu, yritykset saavat osaavaa työvoimaa ja työmahdollisuuksia on enemmän, hän perustelee.
Yhdysvalloissa tehdyt tutkimukset osoittavat, että talouskasvu on nopeampaa tiiviisti rakennetuilla alueilla kuin paikoissa, joissa suositaan yksityistä autoilua. Hievasen mukaan saman vaikutuksen voi huomata, kun vertailee toisiinsa Helsinkiä ja Tukholmaa.
– Tukholmassa on toimiva joukkoliikenne sekä pyöräily-ystävällinen ja sykkivä keskusta, siksi Tukholma on Pohjois-Euroopan talouden keskus ja pärjää metropolien välisessä kilpailussa Helsinkiä paremmin.
Hievasesta tuli pyöräkummi
Sauli Hievanen on lupautunut Suomen Pyöräilylähetystön pyöräilylähettilääksi. Tänään perustettu Suomen Pyöräilylähetystö edistää kotimaista pyöräilyosaamista maailmalla.
Pyöräilyn edistämisestä kiinnostuneiden asiantuntijoiden joukko haluaa myös viedä eteenpäin pyöräilymyönteistä ajattelua kuntien ja valtion päätöksentekoon.
Pyöräilylähetystö veisi etenkin suomalaista talvipyöräilyä ulkomaille. Kymmenet kaupungit Kanadasta ja Yhdysvalloista ovat pyytäneet Pyörälähetystön asiantuntijatahoja opastamaan asiassa. Myös muissa maissa on kiinnostuttu suomalaisesta talvipyöräilystä.
Lähetystön kummijoukkoon kuuluu lukuisia poliitikkoja eri puolueista sekä asiantuntijoita eri aloilta. Pyöräilylähetystö on myös osa Pyöräilykuntien verkostoa, johon kuuluu Tampereen teknillisen yliopiston tutkimuskeskus Verne, Winter Cycling Federation, Pyöräliitto, Valpastin Oy ja WSP Finland Oy.