s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Kolmikantapöytä tukemaan liitt…

Kolmikantapöytä tukemaan liittojen sopimusneuvotteluja

SAK:n puheenjohtaja Lauri Ihalainen Helsingin Rautatientorilla 2007. Kuva: Marjut Vainio

SAK:n puheenjohtaja Lauri Ihalainen haluaa ottaa käyttöön hyvin koordinoidun liittokierroksen

SAK:n puheenjohtaja Lauri Ihalainen ehdottaa liittokohtaisen sopimuskierroksen oheen kolmikantaista neuvottelupöytää, jossa voitaisiin edistää hallitusohjelmassakin mainittuja työelämän kannalta tärkeitä asioita. Hänen mukaansa hallituksen ja työmarkkinakeskusjärjestöjen yhteinen kolmikantapöytä tukisi samaan aikaan käytäviä liittoneuvotteluja.

– Tästä asiasta voitaisiin neuvotella 16. toukokuuta hallituksen ja työmarkkinajärjestöjen seuraavassa tapaamisessa, Ihalainen hahmotteli vappupuheessaan Helsingissä.

Hänen mielestään kolmikantapöydässä pitäisi ottaa esille kolme asiaa. Ensimmäinen liittyy muutosturvan, työttömyysturvan ja aktiivisen työvoimapolitiikan kehittämisen muodostamaan kokonaisuuteen eli niin sanottuun kohtaanto-ongelmaan. Toinen asia olisi laittaa ammatillisen aikuiskoulutuksen kehittämishankkeet käyntiin ja kolmas lähteä parantamaan erilaisten pätkätyöntekijöiden asemaa tavoitteena vastentahtoisen pätkätyön poistaminen ja työsuhde-ehtojen kehittäminen..

SAK:n puheenjohtajan mielestä keskusjärjestön pitää nyt &#;8211 laajan tulopoliittisen ratkaisun kaaduttua työnantajien vastustukseen – keskittyä tukemaan omia liittojaan liittotason sopimusneuvotteluissa. Ihalaisen mielestä SAK:n liittojen tulisikin sopia hyvin koordinoidun liittokierroksen toteuttamisesta. Näin jo senkin takia, että työnantajapuoli joka tapauksessa koordinoi tiukasti omia liittoneuvottelujaan.

– Laadullisista asioista kaikkien liittojen pöytään voisi nostaa vuokratyöntekijöiden ja muiden pätkätyöläisten aseman parantamisen. Toisena laatuasiana voisi olla luottamusmiesten aseman kohentaminen, joka liittyy muun muassa paikallisen sopimisien lisääntymiseen.

Erittäin tärkeänä keskusjärjestön koordinointitehtävä Ihalainen pitää sitä, että eri liittojen ja sopimusalojen sopimuskausien pituudet voitaisiin mitoittaa siten, etteivät ne muodostaisi estettä taas tulevaisuudessa toteuttaa yhteistä työmarkkinapolitiikkaa.

– Kaikissa tapauksissa SAK tukee sitä, että jokainen SAK:lainen liitto ja ala saa jäsenilleen asialliset sopimukset. SAK ei aio jättää liittojaan oman onnensa nojaan. Myös työnantajapuolen on hyvä tietää tämä tosiasia, kun neuvotteluvaiheeseen ollaan etenemässä, Ihalainen totesi.