s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n järjestöjohtaja Matti Tu…

Uutinen

SAK:n järjestöjohtaja Matti Tukiainen: Kansalaiset haluavat kiristää hyvätuloisten verotusta

Kansalaisten mielestä rikkaiden verotusta on varaa kiristää.

SAK:n TNS Gallupilla teettämässä kyselyssä 86 % vastaajista katsoo, että verotuksen tulisi määräytyä nykyistä enemmän veronmaksukyvyn mukaan.

– Tulokset osoittavat, että SAK:lla on tavoitteilleen kansalaisten vahva tuki, SAK:n järjestöjohtaja Matti Tukiainen sanoo.

Selvä enemmistö on sitä mieltä, että pätkä, osa-aika ja keikkatyöntekijöiden asema on työmarkkinoilla on saatava samalle tasolle kuin vakituisten työntekijöiden. Näin ilmoitti 87 % vastaajista.

72 % suomalaisista haluaa, että ensi vaalikaudella keskitytään työurien pidentämiseen työelämää parantamalla ja lopetetaan keskustelu eläkeiän alarajan nostamiseksi.

Tutkimusaineisto koottiin 8.&#;821118. helmikuuta, ja kyselyyn vastasi 1000 suomalaista.

Keskustan verolinjaus on palkansaajille ankarin

SAK on arvioinut neljän mielipidemittausten mukaan suurimman puolueen verolinjausten vaikutuksia palkansaajien ostovoimaan ja tulonjakoon. Eniten tuloerot kasvaisivat, jos Kokoomuksen ja Keskustan verolinjaukset toteutuisivat. Keskustan paketti rokottaisi palkansaajan kukkaroa kovimmin. Vertailussa huomioitiin ansiotuloverotus, arvonlisäverotus sekä energia- ja valmisteverot.

Neljästä puolueesta ainoastaan Kokoomus keventäisi palkkaverotusta. Arvonlisäveroa kiristäisivät Kokoomus ja Keskusta, kumpikin kahdella prosenttiyksiköllä. Vain Kokoomus kiristäisi energiaverotusta. Toisaalta kaikki puolueet nostaisivat terveysveroja. SDP haluaisi ottaa käyttöön pakkausveron, Perussuomalaiset puolestaan keventäisivät energiaverotusta.

SAK:n laskelmien mukaan kolmen suurimman puolueen verolinjaukset kaventaisivat SAK:laisen palkansaajan ostovoimaa. SDP:n veropaketti alentaisi SAK:laisen ostovoimaa vuodessa noin 100 eurolla ja Kokoomuksen noin 150 eurolla. Keskustan ehdotus leikkaisi palkansaajalta selvästi eniten, noin 200 euroa. Perussuomalaisten ehdotukset johtaisivat SAK:laisen palkansaajan ostovoiman hienoiseen kasvuun, noin 30 eurolla vuodessa. Kokoomuksen esitys on kaikkein regressiivisin.

SAK:n talouspoliittisena tavoitteena on julkisen talouden oikeudenmukainen tasapainotus. Se tarkoittaa, että myös verotuloja on kerättävä enemmän, mutta siten, että verotuksen progressio säilyy tai kasvaa.

– Välillisen verotuksen kiristämiseen perustuva linja kasvattaa tuloeroja ja uhkaa etenkin pienipalkkaisten työntekijöiden ostovoimaa, SAK:n pääekonomisti Olli Koski summaa.