s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Laaja vetoomus pääministerille…

Uutinen

Laaja vetoomus pääministerille ja elinkeinoministerille riittävän sähköntuotantokapasiteetin rakentamiseksi

Mukana keskeiset elinkeinoelämän, työmarkkinoiden, maa- ja metsätalouden sekä kiinteistöalan järjestöt

Pääministeri Matti Vanhaselle ja elinkeinoministeri Mauri Pekkariselle on eilen tiistaina toimitettu 18 järjestön allekirjoittama avoin kirje, jossa vedotaan siihen, että valtioneuvosto varmistaisi edellytykset riittävän sähköntuotantokapasiteetin rakentamiseksi.

Kirjeen mukaan energian kilpailukykyinen hinta ja hyvä saatavuus ovat suomalaisen yhteiskunnan hyvinvoinnin edellytys. Talouskasvun ja työllisyyden ylläpitämiseksi on jatkettava monipuolisen energiantuotannon mallia ja tavoiteltava nykyistä suurempaa energiaomavaraisuutta. Kohtuuhintainen energia lisää ostovoimaa, alentaa asumiskustannuksia, nopeuttaa talouskehitystä sekä edistää sosiaalista ja yhteiskunnallista tasa-arvoa.

Sähköenergian osalta oma tuotantokykymme on tällä hetkellä riittämätön, ja Suomi on yksi eniten tuontisähkön varassa olevista maista. Sähkön tarve lisääntyy tulevaisuudessakin, ja sähköllä voidaan korvata fossiilisten energialähteiden käyttöä liikenteessä, lämmityksessä sekä teollisuuden ja palveluelinkeinojen tuotteiden tuottamisessa.

Energia- ja ilmastohaasteiden voittaminen edellyttää energiatehokkuutta, uusiutuvien energialähteiden käytön lisäämistä ja ydinvoimaa.

Kirjeen allekirjoittajat ovat vakuuttuneita siitä, että tarvitsemme merkittävästi lisäkapasiteettia, jolla voimme vähentää energiaan liittyviä kasvihuonekaasupäästöjä, päästä irti sähkön tuontiriippuvuudesta, korvata vanhenevaa ja fossiilisiin polttoaineisiin perustuvaa tuotantoa sekä pitää sähkön hinnan kilpailukykyisenä.

Allekirjoittajat toivovat ja esittävät, että valtioneuvosto omilla ratkaisuillaan tukee riittävän kapasiteetin rakentamista eikä rajoita sitä pakostakin epävarmoilla arvioilla sähkön tulevasta kysynnästä. Näin voidaan turvata suomalaisen yhteiskunnan hyvinvoinnin edellytyksiä myös tulevaisuudessa.

Kirjeen ovat allekirjoittaneet seuraavat järjestöt:

• Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK
  • Sähköalojen ammattiliitto
  • Akava
  • Toimihenkilökeskusjärjestö STTK
  • Elinkeinoelämän keskusliitto
  • Elintarviketeollisuusliitto
  • Energiateollisuus
  • Kemianteollisuus
  • Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa
  • Metsäteollisuus
  • Rakennusteollisuus RT
  • Suomen Kaupan Liitto
  • Teknologiateollisuus
  • Suomen Yrittäjät
  • Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK
  • Keskuskauppakamari
  • Suomen Kiinteistöliitto
  • Suomen Omakotiliitto

Allekirjoittaneet järjestöt edustavat laajasti suomalaista elinkeino- ja työelämää, maa- ja metsätaloutta sekä asumista. Järjestöihin kuuluu yli 125 000 yritystä, jotka työllistävät yhteensä runsaat 1,5 miljoonaa henkeä. Kirjeen allekirjoittaneiden työmarkkinajärjestöjen henkilöjäsenmäärä on noin 2,2 miljoonaa. Lisäksi kirjeen allekirjoittajat edustavat yli 150 000 maa- ja metsätalouden harjoittajaa, yli 20 000 kiinteistöyhtiötä, joissa asuu lähes 2 miljoonaa ihmistä, sekä noin 70 000 omakotiasujaa.