s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Hallituksen veronkevennyspuhee…

Hallituksen veronkevennyspuheet muuttuivat verojen kiristämiseksi

Kuva: Pekka Salonen.

SAK:n pääekonomisti Pertti Parmanne:

Hallitus yllätti päättämällä kiristää palkansaajien veroluonteisia maksuja korottamalla sairausvakuutusmaksua. Hallituksen päätös kiristäisi käytännössä verotusta lähes 230 milj. euroa eli noin 1,4 miljardia markkaa.

Hallitukselta jäi suuri osa SAK:n ehdottamasta työllisyyspaketista päätettäväksi kesällä budjettiriihen yhteydessä. Aktiivisen työvoimapolitiikan määrärahoista ja voimavaroista on huolehdittava, jotta pitkäaikaistyöttömyyttä pystytään vähentämään. On toivottavaa, että tehty aravalainojen koronalennuspäätös lisää asuntorakentamista sekä vanhojen asuntojen korjausta ja kunnostusta. Työllisyyden heikkenemistä on varauduttava tarvittaessa torjumaan lisäbudjetein.

Osaamisen nosto-ohjelman rahoitus on turvattava budjettiratkaisussa. On muistettava, että edelleen lähes 400 000 aikuista on vailla ammatillista tutkintoa ja samaan aikaan Suomessa on pulaa osaavasta ja ammattitaitoisesta työvoimasta.

Myönteistä kehysriihen päätöksissä on aluepoliittisten toimien tehostaminen vaikeilla työttömyysalueilla. SAK edellyttää kuitenkin, että varsinaisessa budjettiriihessä työnantajan sosiaaliturvamaksujen poistaminen kokeiluluonteisesti ulotetaan koskemaan myös julkista työnantajaa, jotta ratkaisu olisi tasapuolinen eikä vääristäisi kilpailua.

Lisätietoja:

Pääekonomisti, johtaja Pertti Parmanne, puh. (09) 7721 310
Sosiaalipoliittinen sihteeri Sinikka Näätsaari, puh. (09) 7721 442 tai 040 731 2384

SAK:n esitykset valtion talousarvioon vuodelle 2003 ja vuosien 2003-2006 määrärahakehyksiin (pdf)

SAK:n esitykset työllisyyden parantamiseksi (pdf)