s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Ensimmäisten 17 sopimuksen yle…

Ensimmäisten 17 sopimuksen yleissitovuus vahvistettu

Huhtikuussa 2001 nimitetty työehtosopimusten yleissitovuuden vahvistamislautakunta on marraskuun alkuun mennessä vahvistanut 17 työehtosopimuksen yleissitovuuden. Ensimmäiset päätökset lautakunta teki 11.9.2001.

Kokouksessaan 30.10.2001 lautakunta vahvisti yleissitoviksi seuraavat seitsemän työehtosopimusta:

– Autonrengasala (Kemianliitto)
– Kenkä- ja nahkateollisuus (Kemianliitto)
– Kumiteollisuus (Kemianliitto)
– Kiinteistönhoitoala (PAM)
– Linja-autohenkilökunta (AKT)
– Maalausala urakkahinnoitteluineen (Rakennusliitto)
– Rahoitusala (SUORA)

Seuraavien kahden sopimuksen kohdalla lautakunta katsoi 30.10.2001, että sopimukset eivät ole laissa tarkoitetulla tavalla edustavia ja ovat siten vailla yleissitovuutta:

– Kotitalouskone- ja kodintekniikkahuolto sekä palveluautomaattiala (PAM)
– Elokuvatuotanto (Teatteri- ja Mediatyöntekijät)

Aiemmin on vahvistettu seuraavien kymmenen sopimuksen yleissitovuus:

– Kemian perusteollisuus (Kemianliitto)
– Muovi- ja kemian tuoteteollisuus (Kemianliitto)
– Kuvavalmistamot (PAM)
– Yksityisen sosiaalialan palveluyksiköt (mm. VAL ja KTV)
– Kaupan työehtosopimus (PAM)
– Optikot (Suomen Optikoiden Ammattiliitto)
– Bingotyöntekijät (PAM)
– Matkatoimistot (AKT, MAILI)
– Liikenneopettajat (AKT)
– Pesulat (Kemianliitto)

Päätökset julkaistaan Virallisen lehden perjantain numeroissa. Valitusaika (30 päivää) alkaa kunkin päätöksen kohdalla päätöksen julkaisemisesta (ensimmäisten yhdeksän osalta 9.11.2001). Valitukset käsittelee työtuomioistuin. Myönteisissä tapauksissa mahdollisen valituksen voi tehdä yleissitovaa työehtosopimusta noudattamaan joutuva järjestäytymätön työnantaja. Kielteisissä tapauksissa, kuten edellä mainitussa kahdessa tapauksessa, valitusoikeus on työehtosopimuksen tehneillä liitoilla. Mm. PAM harkitsee paraikaa muutoksenhakua.

Vahvistamislautakunnan on lain mukaan tehtävä päätökset kaikkien valtakunnallisten sopimusten yleissitovuudesta 18 kk:n kuluessa siitä, kun lautakunta 19.4.2001 asetettiin.

Viideksi vuodeksi kerrallaan asetetun lautakunnan puheenjohtajana toimii Helsingin hovioikeuden presidentti Olli Huopaniemi (varajäsenenä Helsingin hovioikeuden hovioikeudenneuvos Antti Kuningas). Lautakunnan muut jäsenet ovat Helsingin hovioikeuden hovioikeudenneuvos Pirkko Kauppinen (varajäsen tasa-arvovaltuutettu Pirkko Mäkinen STM:stä) ja Helsingin yliopiston professori Kari-Pekka Tiitinen (varajäsen työministeriön hallitusneuvos Raila Kangasperko).

Lautakunnan työtä varten on STM:n säädösyksikköön perustettu uusi työehtoasiain ryhmä. Seitsenhenkistä ryhmää vetää hallitussihteeri Sirpa Kaittola.

Lautakunnan päätökset ja yleissitovat sopimukset julkaistaan Valtion säädöstietopankki Finlexissä (valitse Ministeriöt > Työehtosopimusratkaisut).

Työehtosopimuksen yleissitovuuden vahvistamislautakunnan yhteystiedot ovat:

Sosiaali- ja terveysministeriö
00023 Valtioneuvosto