s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK, STTK ja Akava tuomitsevat…

SAK, STTK ja Akava tuomitsevat Valko-Venäjän ihmisoikeusloukkaukset

Demokraattisia voimia ei saa jättää yksin

SAK, STTK ja Akava

Suomalaiset palkansaajakeskusjärjestöt SAK, STTK ja Akava ovat tänään ilmaisseet tasavallan presidentti Tarja Haloselle, ulkoministeri Alexander Stubbille ja työministeri Anni Sinnemäelle huolensa Valko-Venäjän yhä kriittisenä jatkuvasta ihmisoikeustilanteesta.

Järjestöt ovat lähestyneet myös Valko-Venäjän presidentti Aleksandr Lukashenkoa kirjelmällä, jossa ne tuomitsevat Valko-Venäjän joulukuussa käytyjen presidentinvaalien jälkeen tapahtuneet mielenosoittajien pidätykset ja pahoinpitelyt sekä yhä jatkuvat ihmisoikeusloukkaukset. Osa pidätetyistä on vangittuina edelleen. Vangittujen joukossa on ollut myös ammattiyhdistysaktiiveja.

Valko-Venäjä pääsi vuonna 2009 mukaan EU:n itäisen kumppanuuden ohjelmaan. Ohjelman tarkoituksena on edistää länsimaisten arvojen, demokratian, ihmisoikeuksien ja perusvapauksien juurtumista kumppanuusmaihin sekä parantaa markkinatalouden, kestävän kehityksen ja hyvän hallinnon toimintaedellytyksiä. SAK, STTK ja Akava edellyttävät, että EU ja sen jäsenvaltiot tuomitsevat Valko-Venäjällä presidentinvaalien jälkeen tapahtuneet ihmisoikeusloukkaukset ja vaativat poliittisten vankien välitöntä vapauttamista. Valko-Venäjältä tulee vaatia demokraattisia uudistuksia, joita tulee pitää edellytyksenä myös EU:n itäisen kumppanuusohjelman jatkamiselle.

Demokraattinen ay-liike ahtaalla

Valko-Venäjää ei suotta kutsuta Euroopan viimeiseksi diktatuuriksi. Maassa tapahtuu päivittäin vakavia ihmisoikeusrikkomuksia. Myös demokraattinen ay-liike on Valko-Venäjällä jatkuvan painostuksen kohteena. Maan käytäntö on, että valtaosalla työntekijöistä on määräaikainen työsopimus. Jäsenyys ammattiliitossa heikentää mahdollisuuksia saada työsuhteelle jatkoa. Tämä on tehokas tapa tukahduttaa demokraattisen ay-liikkeen toiminta maassa.

Vapaata ay-liikettä edustava BKDP-järjestö on jäsen ammattiyhdistysliikkeen maailmanjärjestö ITUC:issa ja strateginen kumppani ay-liikkeen Itämeriverkosto BASTUN:issa. SAK, STTK ja Akava tukevat Valko-Venäjän vapaan ay-liikkeen kamppailua demokratian puolesta.

SAK, STTK ja Akava katsovat, että EU:n tulee vaatia Valko-Venäjää toteuttamaan Kansainvälisen työjärjestö ILO:n tutkimuskomission Valko-Venäjää koskevat suositukset. Suositukset koskevat ILO:n ammatillista järjestäytymisvapautta koskevan yleissopimuksen ja kollektiivista neuvotteluoikeutta koskevan yleissopimuksen täytäntöönpanoa Valko-Venäjällä.