s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n hallitus budjettikehyksi…

Uutinen

SAK:n hallitus budjettikehyksistä: Painopiste oltava työllisyyden parantamisessa

Valtion budjettikehykset vuosille 2007-2011

SAK:n hallitus edellyttää kannanotossaan, että talouspolitiikan painopisteen on edelleen oltava työllisyyden parantamisessa ja pitkäaikaistyöttömyyden vähentämisessä. Lisäksi kehysriihessä on kiinnitettävä erityistä huomiota väestön ikääntymiseen valmistautumiseen.

SAK:n hallitus muistuttaa kannanotossaan hyvän työllisyyskehityksen jatkumisen edellytyksistä. Myös yritysten on tunnettava vastuunsa ja lisättävä kotimaisia investointejaan. Esimerkiksi metsäteollisuuden massiiviset irtisanomissuunnitelmat eivät anna hyvää kuvaa elinkeinoelämän yhteiskuntavastuusta. Yhtiöiden vahva taseasema ja viime vuoden erinomaiset tulokset osoittavat, että voimavaroja työllistäviin investointeihin kyllä on.

Julkisen talouden kestävyys on turvattava riittävillä verotuloilla ja laajalla veropohjalla sekä lisäämällä palvelujen tuloksellisuutta ja tuottavuutta. Verotuksen taso on mitoitettava siten, että hyvinvointiyhteiskunnan palvelut voidaan tuottaa huolehtien samalla talouden ja työllisyyden kasvumahdollisuuksista. Vuosien 2007&#;82112011 määrärahakehyksissä erityisen tärkeää on vahvistaa kuntatalouden kestävyyttä. Kunta- ja palvelurakenneuudistuksen on tuettava samaa päämäärää.

SAK:n mukaan valtion ja kuntien on haettava tuottavuutta ja vaikuttavuutta lisääviä toimia ensisijaisesti muilla keinoin kuin kaavamaisella henkilöstön supistamisella. Keinoja on etsittävä kussakin työyhteisöissä yhdessä henkilöstön kanssa. Muutostilanteissa periaatteena on oltava palvelussuhteen jatkuvuus. Tuottavuuden kehittämisessä korostuvat henkilöstön osaaminen, motivoiva johtaminen, palkitseminen ja vaikutusmahdollisuudet takaava yhteistoiminta.

SAK:n hallituksen kannanotto kokonaisuudessaan

SAK:n esityksiä valtion vuoden 2007 talousarvioon ja määrärahakehyksiin vuosille 2007-2011 (pdf)

Apulaisjohtaja Matti Viialainen, puh. 040 760 6250