SAK:n henkilöstölle sosiaalisen median pelisäännöt
SAK:ssa on laadittu keskusjärjestön työntekijöiden käyttöön sosiaalisen median pelisäännöt.
– Uudet sovellukset ovat herättäneet kysymyksiä siitä, mikä on työasioissa sallittua ja toivottua sosiaalisen median käyttöä ja mikä ei, SAK:n kehittämisjohtaja Eija Hietanen kertoo.
– Tavoitteenamme oli luoda ohjeistus, joka ensisijaisesti kannustaa työntekijöitämme jakamaan omaa asiantuntemustaan ja käymään yhteiskunnallista keskustelua, Hietanen sanoo.
Ohjeistuksessa kirjataan muun muassa, millä tavoin työasioita tulisi verkossa kommentoida ja muistutetaan työsopimuslaista. Sosiaaliseen mediaan osallistumisesta ja omasta verkkoidentiteetistään vastaa SAK:ssa kuitenkin jokainen työntekijä itse.
– Osallistumien on suotavaa, mutta ei pakollista, ohjeistuksessa linjataan.
Ohjeistus laadittiin SAK:n henkilöstölle keväällä järjestettyjen työpajojen pohjalta.
Sosiaalisen median ohjeistus SAK:n henkilöstölle
Sosiaalisen median pelisäännöt
1) SAK:n työntekijöitä kannustetaan hyödyntämään sosiaalista mediaa osana työtään.
2) Muuhun kuin työhön liittyvien palvelujen käyttö ei saa haitata työtehtävien suorittamista.
3) Kun verkossa kommentoidaan työasioita, esiinnytään omalla nimellä ja keskustelukumppaneita kunnioittaen. Palvelualoilta tuttu ”asiakas on aina oikeassa” -periaate on hyvä pitää mielessä – päämäärättömään inttämiseen ei kannata lähteä.
4) Sosiaaliseen mediaan osallistumisesta ja omasta verkkoidentiteetistään päättää jokainen työntekijä itse. Osallistuminen on suotavaa, mutta ei pakollista.
Sosiaalisen median sovellukset tarjoavat kanavan verkostoitumiseen, viestimiseen, osaamisen kehittämiseen ja innovointiin. SAK kannustaa työntekijöitään verkostoitumaan ja tuomaan esille asiantuntemustaan eri sosiaalisen median välineissä: blogeissa, wikeissä, keskustelufoorumeilla ja yhteisömedioissa.
Hyvät tavat kunniaan
Kuten kaikessa sosiaalisessa kanssakäymisessä, myös verkossa on syytä noudattaa hyviä tapoja. Ole aktiivinen, avoin ja kohtelias. Kuuntele ja pyri ymmärtämään muita. Kirjoita rehdisti omalla nimelläsi ja seiso sanojesi takana. Älä julkaise verkossa sellaista, mihin et halua törmätä tulevaisuudessa. Huomioi muiden tekemien materiaalien käytössä tekijänoikeus.
Käyttäydy verkossa kuten muillakin julkisilla areenoilla. Muista, että kaikki verkossa julkaistu voi hetkessä levitä laajempaan julkisuuteen. Jos huomaat tehneesi virheen, pyri korjaamaan se itse ensimmäisenä. Avoimuus kannattaa.
Sosiaalinen media on henkilökohtaisen viestinnän väline
SAK:n työntekijöitä rohkaistaan esiintymään verkossa myös työhön liittyvissä kysymyksissä. SAK:n edustajana muista aina kertoa, kuka olet ja mistä tulet. Jos haluat korjata verkkokeskusteluissa esitettyjä tietoja, tee se omalla nimelläsi.
Sosiaalinen media on luonteeltaan henkilökohtainen. Jokainen kantaa vastuun sanomisistaan itse. Käytännössä kannattaa ottaa kuitenkin huomioon, että SAK:n työntekijöiden kirjoittelu saatetaan tulkita SAK:n viralliseksi kannaksi. Esimerkiksi työasioita käsitteleviin blogeihin on siis hyvä liittää vastuunrajaus: ”Sivustolla esitetyt mielipiteet ovat henkilökohtaisia eivätkä välttämättä edusta SAK:n kantaa.”
Työntekijällä myös velvollisuuksia
Jokaisella työntekijällä on oikeus itse päättää, käyttääkö sosiaalista mediaa työasioiden hoitoon vai ei. Poikkeuksena tästä periaatteesta ovat välineet, joita käytetään ainoastaan työasioiden hoitoon (esim. intranetin pohjalle rakennetut sovellukset). Työsopimuslainsäädäntö ja sähköisen viestinnän tietosuojalaki koskevat kaikkia työntekijöitä.
Oman työpöydän ja tiedostojen jakaminen verkossa on ehdottomasti kielletty (ns. vertaisverkot). Työkoneelle ei saa itse ladata verkosta asennusohjelmia tai muita ohjelmistoja.
Tietoturvallisuuden vuoksi sosiaalisen median palveluihin ei saa kirjautua samalla käyttäjätunnuksella ja salasanalla kuin SAK:n tietoverkkoon. Tarkista aina palvelujen yksityisyys- ja tietoturva-asetukset.
SAK:n tietohallinto ei tarjoa käyttäjätukea sosiaalisen median palveluihin ja työkaluihin.