s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset KTV:n uudet verkkosivut avataa…

KTV:n uudet verkkosivut avataan torstaina

KTV avaa uudet verkkosivut 18.10.2001

Puheenjohtaja Santamäki-Vuori: luottamusmiehille oikeus verkon käyttöön työpaikallaan

Kunta-alan ammattiliitto KTV avaa osoitteessa www.ktv.fi uudet verkkosivut torstaina 18.10. Toista vuotta kestäneen prosessin jälkeen sivujen ulkoasu ja sisältö sekä tekninen toteutus on kokonaan uudistettu. KTV:n yhteistyökumppanina projektissa on tamperelainen Viestintäosakeyhtiö Wysiwyg. Uudistustyötä on KTV:ssä vetänyt verkkotoimittaja Timo Saarnio.

Uudistuksen tavoitteena on luoda KTV:lle nykyaikaiset verkkopalvelut, jotka tarjoavat sekä liiton jäsenille että muille sidosryhmille ajantasaista ja runsasta tietoa KTV:n edunvalvontaan liittyvistä aiheista. Palvelusta on tarkoitus kehittää jäsenten vuorovaikutuksellinen foorumi, jossa ei tyydytä vain keskusjohtoiseen tiedonvälitykseen.

KTV:n verkkopalvelun keskeisin uutuus on liiton aktiiveille suunnattu ekstranet-osio, jolla pyritään aktiivien tietohuollon ja toiminnan tukemiseen. Lisäksi palveluun rekisteröityneille käyttäjille kehitetään personoituja palveluja, joista ensimmäisenä on käytössä alueellinen valinta. Alueellista tietoa on muutenkin palvelussa lisätty runsaasti.

KTV:n toimialajohtaja Heikki Kehälinnan mukaan KTV:ssä tehdään määrätietoista kehitystyötä uuden tietotekniikan ja tietoverkkojen hyödyntämiseksi edunvalvontatyössä:

– Verkkopalvelujen ja eEdunvalvonnan tulee vahvistaa KTV:n edunvalvontakykyä ja tukea jäsenten omaan aktiivisuuteen perustuvaa toimintatapaa. Verkkoratkaisujen tulee siis ankkuroitua selkeästi liiton perustehtäviin eikä olla ainoastaan esimerkiksi imagollisia tai vain markkinointiin liittyviä, sanoo Kehälinna.

KTV:n tavoitteena on kaikkien KTV-yhdistysten saaminen verkkoon vuoden 2003 loppuun mennessä. Uuden verkkopalvelun yhteyteen ollaan parhaillaan rakentamassa mahdollisuutta yhdistysten omien kotisivujen tekemiseen.

Työnantajien huolehdittava henkilöstön edustajien tietotekniikkakoulutuksesta

KTV:n puheenjohtaja Tuire Santamäki-Vuori vaatii kaikille luottamusmiehille oikeuksia verkon käyttöön omalla työpaikallaan. KTV:n tiedotustilaisuudessa keskiviikkona Santamäki-Vuori huomautti, että toistaiseksi uusien välineiden ulottaminen luottamusmiesten ja työsuojeluvaltuutettujen käyttöön on ollut puutteellista ja hidasta.

Koska tietokoneiden ja verkkoyhteyksien käyttäminen edellyttää perinteisten toimistovälineiden käyttöön verrattuna uutta osaamista, työnantajan tulisi Santamäki-Vuoren mielestä huolehtia henkilöstön edustajien asianmukaisesta tietotekniikkakoulutuksesta. Työnantaja viestittää hänen mukaansa asennoitumistaan koko henkilöstöön tavassa, jolla henkilöstön edustajien toimintamahdollisuuksiin ja työskentelyolosuhteisiin suhtaudutaan.

KTV:n vuoden 2000 jäsentutkimuksen mukaan kolme neljäsosaa liiton jäsenistä ei käytä työssään atk-laitteita. Tuoreen tietotekniikkakyselyn mukaan ay-luottamustehtävissä toimivista KTV:n jäsenistä noin puolet ei käytä omassa työssään tietokonetta. Yli puolet luottamustehtävissä toimivista koki työnantajan järjestämän koulutuksen tietokoneiden käyttöön riittämättömäksi.