Osataanko Suomessa palvella – entä olla asiakkaana?
Monesti väitetään, että palvelukulttuuri on Suomessa jäykkää, eikä täällä osata sen paremmin antaa palvelua kuin ottaa sitä vastaankaan. Palvelualan eri tehtävissä toimivat ammattilaiset kertovat hyvän palvelun tuntomerkeistä ja alan arvostuksesta nettiradio Mikaelin uusimmassa työelämäjutussa.
– Palvelutyössä on hyväksi, että tykätään tehdä työtä ihmisten kanssa, ja Marco Bjurströmiä sanoja lainaten ”joustetaan polvista”. Tekniset toimet ja tuotteiden sisällöt puolestaan vaativat konkreettista opettelua, luonnehtii Terhi Leskinen Juvan ABC-liikennemyymälästä.
– Jos näyn liikaa alueella, koen olevani jo myöhässä. Pitäisi kulkea aina edellä, että asiakkaat huomaisivat vain, että täällä on kaikki paikat kunnossa eikä täällä tarvita huoltoa, sanoo Lauri Kekäläinen, Punkaharjun Lomakeskuksen, Valtionhotellin, Kesämaan ja Retretin leirintäalueen talonmies.
– Taksikuljettajan on aistittava, milloin on aika jututtaa asiakasta ja milloin olla ääneti. Myös omasta turvallisuudesta on osattava huolehtia, ja välttää vaikeuksiin joutumista, kertoo taksinkuljettaja Juha Hämäläinen Savonlinnasta.
Taksimies Hämäläisen mukaan alaa ei kannata harkita, mikäli ei ole pitkäpinnainen ja kestä katsoa jossain määrin tuuporissa touhuavia yöasiakkaita. Hänen ja muiden palvelualan ammattilaisten mietteitä voit lukea ja kuulla Nettiradio Mikaelista. Auli Kekkosen toimittamaan juttukokonaisuuteen kuuluu myös PAM:in Itä-Suomen alue-esimies Rauno Airasasen haastattelu, jossa hän pohtii palvelualojen tilaa ja arvostusta ammattiliiton näkökulmasta.
Jutut ja haastattelut löytyvät Nettiradio Mikaelin etusivun kautta osoitteesta www.yle.fi/mikaeli.