s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Lauri Lyly: Neuvotteluja koulu…

Lauri Lyly

Lauri Lyly: Neuvotteluja koulutusoikeudesta on jatkettava välittömästi

SAK:n puheenjohtaja Lauri Lyly pitää erittäin valitettavana, ettei EK:n hallitus tässä vaiheessa pystynyt hyväksymään yhdessä neuvoteltua ratkaisua osaamisen kehittämisestä työelämässä.

– Hallituksen kannanotto osaamisen kehittämisestä ja kolmen päivän koulutusoikeudesta on olennainen osa raamisopimusta, jonka kaikki työmarkkinoiden keskusjärjestöt yhdessä hyväksyivät viime marraskuussa. SAK edellyttää sen vuoksi, että neuvotteluja jatketaan välittömästi ja laki osaamisen kehittämisestä työelämässä saadaan voimaan sovitun mukaisesti vuoden 2013 alussa, Lauri Lyly sanoo.

Lylyn mukaan työntekijöiden ammattitaidon kehittämiseen on panostettava juuri nyt, jotta Suomi säilyttää hyvän kilpailukykynsä osaavan työvoiman avulla.

– EK:n tässä vaiheessa hylkäämä ratkaisu on kokonaispaketti, jossa yrityksiä kannustetaan mm. verotuksen avulla järjestämään henkilöstölle osaamista lisäävää koulutusta, Lauri Lyly toteaa.