s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Organisaatiomuutoksia SAK:ssa

Organisaatiomuutoksia SAK:ssa

SAK:n työympäristöosaston organisaatio muuttuu. Uudelleenorganisointi liittyy jo pidempään vireillä olleeseen osaston toiminnan kehittämiseen. Organisaatioratkaisuja joudutti osaston kahden työntekijän, apulaisjohtaja Ari Segerin ja yhteistoimintasihteeri Pentti Vainion menehtyminen elokuun helikopterionnettomuudessa.

Organisaatiomuutosten yhteydessä myös työympäristöosaston ja SAK:n yhteiskuntapoliittisen osaston nimet muuttuvat. Entisen työympäristöosasto muuttuu edunvalvontaosastoksi ja yhteiskuntapoliittinen osasto yhteiskuntapoliittiseksi edunvalvontaosastoksi. Edunvalvontaosaston johtajana jatkaa Lauri Lyly ja yhteiskuntapoliittisen osaston johtajana Pertti Parmanne.

Työympäristöosasto on tähän asti jakautunut kahteen linjaan: työelämälinjaan ja oikeudelliseen linjaan. Edunvalvontaosastossa linjoja on kolme: sopimuslinja, työelämän kehittämislinja sekä työelämän tieto- ja tutkimuslinja. Sopimuslinjan esimies on päälakimies Jorma Rusanen, joka toimii myös johtaja Lauri Lylyn varahenkilönä osaston johdossa ja SAK:n johtoryhmässä. Työympäristöosastolla Rusanen toimi oikeudellisen linjan esimiehenä.

Työelämän kehittämislinjan esimiehenä toimii kehittämispäällikkö Marja Erkkilä, joka siirtyy linjan esimieheksi SAK:n tasa-arvosihteerin tehtävästä. Työelämän tieto- ja tutkimuslinjan vetovastuussa on vastaava tutkimusasiantuntija Jyrki Helin, entinen työympäristöosaston tutkimussihteeri. Osastolle on tarkoitus syksyn aikana rekrytoida kaksi uutta asiantuntijaa: sopimuslinjan työehtoasiantuntija sekä työelämän kehittämislinjan palkka- ja työaika-asiantuntija.

Yhteiskuntapoliittisen edunvalvontaosaston organisaatiorakenne säilyy ennallaan: edunvalvontalinjan esimiehenä toimii apulaisjohtaja Matti Viialainen ja toimeenpanolinjan esimiehenä ohjelmapäällikkö Sinikka Näätsaari. Yhteiskuntapoliittisen edunvalvontaosaston asiantuntijoiden nimikkeet kuitenkin nykyaikaistetaan. Asiantuntijoiden &#;8217sihteeri’ -nimikkeet (sosiaalipoliittinen sihteeri, työvoima- ja koulutuspoliittinen sihteeri, tilastosihteeri) muuttuvat ’asiantuntija’-nimikkeiksi (sosiaalipoliittinen asiantuntija, työvoima- ja koulutuspoliittinen asiantuntija, tilastoasiantuntija).

Lue myös

SAK:n puhelinnumerot ovat muuttuneet (tiedote 3.10.2005)