s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n Marjaana Valkonen: Samat…

SAK:n Marjaana Valkonen: Samat työehdot kansallisuudesta riippumatta

Marjaana Valkonen

– Maahanmuuttajien huono kohtelu työelämässä, syrjintä, hyväksikäyttö ja ääritapauksissa jopa suoranainen rasismi ja riisto eivät istu mitenkään käsitykseeni suomalaisesta demokraattisesta hyvinvointiyhteiskunnasta. Toistuvasti on ollut pakko kysyä räikeimpien syrjintätapausten kohdalla, kuinka tällaista voi tapahtua Suomessa. Kuinka Suomessa voi olla 2000-luvulla työnantajia, jotka eivät kunnioita ihmisoikeuksia, lakeja ja sopimuksia. Vastaukseksi ei riitä, että kysymys on yksittäisistä tapauksista. Jokainen tällainen tapaus on liikaa. Suomi on oikeusvaltio ja siitä meidän on yhteisesti pidettävä kiinni, sanoi SAK:n kansanvälisen osaston johtaja Marjaana Valkonen Maahanmuuttajat Suomen työmarkkinoilla -seminaarissa tänään Helsingissä.

– Kaikille työntekijöille onkin varmistettava Suomen työmarkkinoilla kansalaisuudesta riippumatta samat työehtosopimuksen takaamat vähimmäistyöehdot. Tästä me pidämme kiinni. SAK:n tavoitteena on ollut kitkeä harmaa talous ja estää laittomien työmarkkinoiden syntyminen. Siksi ulkomaalaisten työntekijöiden työehtoja on valvottava tehokkaasti, Valkonen totesi.

Valkosen mukaan ulkomaalaisella työvoimalla keinottelu on yleistynyt viime aikoina. Yritysketjut organisoituvat siten, että toisessa päässä ovat ammattimaiset välittäjät. He välittävät laitonta työvoimaa lyhytaikaisiin töihin. Palkka ja muut työehdot ovat usein kaukana siitä, mitä työehtosopimukset ja työlainsäädäntö edellyttävät. Ilman työlupaa maahan tulleiden on vaikea kysyä oikeuksiensa perään. Siksi ulkomaalaisten työehtojen valvonta onkin saatava toimimaan tehokkaasti ja ay-liikkeelle on saatava oikeus nostaa työntekijän puolesta kanne työnantajaa vastaan.

SAK on suurin maahanmuuttajajärjestö

SAK:n jäsenliitoissa on jäsenenä noin 10 000 maahanmuuttajaa. Eniten maahanmuuttajajäseniä on Metalliliitossa (noin 3 000), KTV:ssä (1928), SEL:ssä (1500) ja PAM:ssa (1 203). Rakennusliitossa on vain 200 maahanmuuttajataustaista jäsentä. Suurimmat ryhmät SAK:n liitoissa ovat venäläiset ja virolaiset.

– Maahanmuuttajien järjestäytymiseen vaikuttavat monet tekijät. Kynnys järjestäytyä on melkoinen. Järjestäytymiseen vaikuttaa tietenkin se, että monet maahanmuuttajat työskentelevät epätyypillisissä työsuhteissa. Ongelmana on myös se, ettei kukaan ole edes kertonut jäsenyydestä. Ammattiyhdistysliikkeen jäsenyys ja toiminta ay-liikkeessä on kuitenkin erinomainen väylä koko yhteiskuntaan. Se luo hyvän perustan osallisuuden vahvistamiselle. Tässä suhteessa meillä on kyllä viimeistään nyt syytä katsoa peiliin ja ottaa aktiivisempi ote työpaikoilla, Valkonen korosti.

Johtaja Marjaana Valkonen, puh. 0400 705 306

Maahanmuuttajat Suomen työmarkkinoilla -seminaarin ohjelma ja seminaarissa käytettyjä puheenvuoroja on koottu osoitteeseen netti.sak.fi/sak/maahanmuuttajat.