s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n Lauri Ihalainen: Yhteisk…

SAK:n Lauri Ihalainen: Yhteiskuntatakuu paras keino torjua nuorisotyöttömyyttä

SAK:n puheenjohtaja Lauri Ihalainen

Nuorille työtä ja työhön tutustumisen mahdollisuuksia

– Kattava yhteiskuntatakuu olisi parempi keino torjua nuorisotyöttömyyttä ja nuorison syrjäytymistä kuin kaavamainen työantajien välillisten työvoimakustannuksien alentaminen, sanoi SAK:n puheenjohtaja Lauri Ihalainen tänään Lahdessa.

– Työnantajien ensisijainen ongelma on löytää riittävästi ammattitaitoista ja sopivaa työvoimaa. Työnantajien omissa kyselyissä rekrytointivaikeuksien taustalla on usein puutteet työkokemuksessa, ammatillisessa osaamisessa, työpaikkakohtaisessa erityisosaamisessa ja monitaitoisuudessa. Keskeistä onkin panostaa nuorten työelämälähtöiseen ammatilliseen osaamiseen. Yksi oikea askel tällä tiellä on hallituksen päätös lisätä ammatillisen koulutuksen aloituspaikkoja määräajaksi erityisesti kasvukeskuksissa, Ihalainen totesi.

Ihalainen puhui Lahdessa SAK:n juhlavuoden seuraavan suurtapahtuman Arvorokin alla. Tulevana viikonloppuna Lahteen kerääntyy tuhansia ay-nuoria juhlimaan 100-vuotiasta SAK:ta sekä SAK:laisen ay-liikkeen 60-vuotiasta nuorisotoimintaa.

Ammattiin valmistuu tänä keväänä 32 000 nuorta. Nyt ammattiin valmistuvilla nuorilla on edessään hyvät työllisyysnäkymät. Ammatillisen koulutuksen arvostus on oikeutetusti nousussa.

– Hyvistä työllisyysnäkymistä huolimatta Suomessa on edelleen nuorisotyöttömyyttä. Siksi nuorten yhteiskuntatakuuta on syytä edelleen vahvistaa. Vakavin syrjäytymisen uhka on nimenomaan nuorten syrjäytyminen koulutuksesta tai työstä. Osana yhteiskuntatakuuta olisikin syytä harkita seurantajärjestelmää, jossa jokaisen nuoren peruskoulun jälkeistä sijoittumista seurattaisiin aina valmistumiseen tai 20 ikävuoteen saakka. Lisäksi olisi selkeytettävä viranomaisten vastuita peruskoulun päättäneiden, vaille koulutuspaikkaa jääneiden nuorien tuesta ja ohjauksesta, Ihalainen sanoi.

– Työnantajien ja oppilaitosten yhteistyöllä olisi huolehdittava, etteivät nuoret keskeytä opintojaan. Työelämä varmasti houkuttelee nuoria, mutta tulevaisuuden kannalta tutkinnon suorittaminen kannattaa varmasti. Opiskelujen loppuunsaattamiseksi voitaisiin esimerkiksi käyttää aiempaa enemmän oppisopimuskoulutusta.

– Kesälomien ja kesätyökauden alkaessa haluaisin vedota työantajiin kesätyö- ja harjoittelupaikkojen tarjoamisen puolesta. On myös työnantajien kannalta kaukonäköistä ottaa nuoria tutustumaan työelämään. Nämä harjoittelijat ja kesätyöntekijät ovat tulevaisuuden työvoimaa.

Ihalainen puhui myös nuorten tasavertaisen kohtelun puolesta. SAK:n kesäduunaripuhelimeen on tänäkin vuonna tullut runsaasti yhteydenottoja kesätyösuhteiden ehdoista.

– Valtaosa kesätyöpaikoista toimii kunnolla mutta liian usein tulee tietoon tapauksia, joissa nuoret työntekijät saavat työehtosopimuksia huonompaa palkkaa tai heille ei makseta erilaisia lisiä. Työturvallisuuteen pitäisi myös kiinnittää entistä enemmän huomiota, jotta turhilta riskeiltä vältyttäisiin. Työelämään ja uusiin tehtäviin tulevat nuoret tarvitsevat muita enemmän opastusta ja valvontaa, muistutti Ihalainen.