s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n Lauri Lyly: Vanhasen hal…

SAK:n Lauri Lyly: Vanhasen hallitus romuttamassa työsuojeluvalvontaa

SAK:n edunvalvontaosaston johtaja Lauri Lyly

– Vanhasen hallitus näyttää tavoittelevan suomalaisen työsuojeluvalvonnan romuttamista. Tuottavuusohjelmaan vedoten hallitus päätti eilen valtion talouden kehyksissä vähentää työsuojelupiirien henkilöresursseja lähivuosina lähes neljänneksellä eli nykyisestä 450 henkilötyövuodesta vähennetään sata henkilötyövuotta. Vähennys on moninkertainen muihin valtionhallinnon vähennyksiin verrattuna, sanoo SAK:n johtaja Lauri Lyly.

Lylyn mukaan hallitus on tehnyt todella vakavan ja virheellisen arvovalinnan. Päätös tarkoittaa työsuojelupiirien toiminnan romuttamista ja valvontatyön rapautumista. Piirit eivät jatkossa enää selviä valvontavelvoitteistaan.

– Hallituksen päätös ei vastaa tämän päivän työelämän todellisiin tarpeisiin. Työtapaturmien määrä on kasvanut, harmaa talous rehottaa ja työvoiman liikkuvuus vaatii entistä enemmän valvontatyötä. Työsuojelupiirien henkilöstön tehtävänä on tänä päivänä valvoa ja ohjeistaa noin 250 000 erillistä työpaikkaa, joista valtaosa on hyvinkin pieniä. Nykyisetkään resurssit eivät riitä pienten työpaikkojen valvontaan. Tarkastuksia tehdään noin 20 000 vuodessa, Lyly kertaa.

Lylyn mukaan eduskunta onkin edellyttänyt, että hallitus seuraa työsuojelupiirien resurssien riittävyyttä ja huolehtii siitä, että ne pystyvät selviytymään valvontavelvoitteistaan. Myös EU:n uuden työturvallisuus- ja työterveysstrategian tavoitteena on vähentää työtapaturmia 25 prosentilla vuoteen 2012 mennessä. Komissio on myös edellyttänyt, että työsuojeluviranomaisille taataan riittävät resurssit ja toimintaedellytykset. Hallituksen linjaus on ristiriidassa myös sosiaali- ja terveysministeriön päätökseen lisätä työsuojeluviranomaisten tekemien tarkastuksien lukumäärää 50 prosentilla vuoteen 2012 mennessä.

Vakiintuneen työsuojeluvalvonnan ja työsuhteen ehtojen valvonnan ohessa työsuojelupiireille on viime vuosina sälytetty uusia tehtäviä, kuten tilaajavastuun, tietosuoja-asioiden, työelämän yksityisyyden suojan, syrjinnän ehkäisyn ja tasa-arvoasioiden valvonta.

– Henkilöresurssien karsimisen sijaan nyt on panostettava toimivaan alueorganisaatioon, jolla taataan riittävä asiantuntemus, resurssit ja yhtenäinen valvontakäytäntö koko maassa. On taattava se, että työsuojelutarkastajat voivat varmistaa lakien noudattamisen. Uudet haasteet edellyttävät tiukkaa valvontaa ja tarkastajien osaamisen kehittämistä. Jos valtionhallinto ei valvontatyötä asiallisesti hoida, on ay-liikkeelle annettava lisää mahdollisuuksia mm. kanneoikeuden avulla valvoa epäterveesti toimivia yrityksiä, Lyly korostaa.