s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset ILO:n johtaja Kari Tapiola: Ay…

Uutinen

ILO:n johtaja Kari Tapiola: Ay-oikeuksien rajoittaminen ja jäsenten syrjintä maailmalla lisääntynyt

ILO:n toimitusjohtaja Kari Tapiola. Kuva: Hilkka Jukarainen

Kansainvälisen työjärjestö ILO:n tämänvuotinen perusoikeusraportti käsittelee järjestäytymisen ja kollektiivisten neuvottelujen oikeuksien tilaa maailmassa. Raportissa todetaan, että yli puolet maailman työvoimasta on järjestäytymisoikeutta koskevan sopimuksen ulkopuolella. Lisäksi monissa sopimukset ratifioineissa maissakin ihmisiä syrjitään, häiritään ja jopa tapetaan ay-toiminnan vuoksi.

Reilut kolme neljäsosaa ILO:n yli 181:sta jäsenmaasta on ratifioinut järjestäytymisoikeutta koskevan yleissopimuksen ja kollektiivisen neuvottelutoiminnan edistämistä koskevan sopimuksen. Euroopan maista lähes kaikki ovat ratifioineet ne. Kuitenkin yli puolet maailman työvoimasta on sopimusten ulkopuolella, koska eräät suuret maat kuten Yhdysvallat, Kiina, Intia ja Brasilia eivät ole ratifioineet järjestäytymisoikeussopimusta. Huolestuttavaa onkin, että ILO:n kahdeksasta perussopimuksesta juuri järjestäytymisoikeussopimus on nyt heikoimmin ratifioitu.

– Myös useissa sopimukset ratifioineissa maissa esiintyy vakavia ongelmia kuten työntekijöihin kohdistuvaa häirintää, väkivaltaa ja erottamisia ay-toiminnan vuoksi sekä pahimmissa tapauksissa ay-johtajien ja -jäsenten murhia. Järjestöjä on myös lakkautettu ja niiden toimintaa ja työtaisteluoikeuksia on rajoitettu. Uusien järjestöjen rekisteröintiä on vaikeutettu, ja valtiovalta on pyrkinyt puuttumaan niiden sisäisiin asioihin. Rajoitukset ovat koskeneet myös työnantajajärjestöjä, kuvailee ILO:n työelämän perusoikeuksista vastaava suomalainen toimitusjohtaja Kari Tapiola.

Erityisesti ay-jäsenyydestä johtuva syrjintä ja ay-oikeuksien rajoittaminen ovat lisääntyneet. Suuntaus on jatkunut huolimatta siitä, että ainakin paperilla yhä useampi valtio tunnustaa ay-liikkeen perusoikeudet. Usein toimitaan ikään kuin ay-liikettä ja neuvottelemista pidettäisiin kilpailun esteinä, vaikka monet tutkimukset osoittavat, että järjestäytyminen ja kollektiivinen neuvotteleminen päinvastoin edistävät kilpailukykyä ja talouden tehokkuutta.

Yhä useammat monikansalliset yhtiöt sitoutuneet noudattamaan sopimuksia

Myönteisinä piirteinä raportti tuo esille puitesopimukset, joita useat monikansalliset yritykset ovat solmineet kansainvälisten työntekijäliittojen kanssa. Niissä yritykset sitoutuvat noudattamaan ILO:n määrittelemiä työelämän perusoikeuksia.

– Yksikään suomalainen yritys ei kuitenkaan ole tehnyt sopimuksia, ja Suomen ay-liike haluaisi nyt tehdä yhteistyötä maamme monikansallisten yritysten kanssa niiden aikaansaamiseksi, vetoaa Suomen palkansaajien valtuuskuntaa ILO:n työkonferenssissa johtava SAK:n kansainvälisen osaston johtaja Marjaana Valkonen.

Tiedot perustuvat ILO:n tuoreeseen perusoikeusraporttiin, joka pureutuu järjestäytymisen ja kollektiivisten neuvottelujen oikeuksien tilaan maailmassa. Sitä käsitellään ILO:n työkonferenssissa perjantaina 6. kesäkuuta. Konferenssi alkaa Genevessä 28.5. ja päättyy 13.6.