s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Turkisalan työntekijöiden häir…

Turkisalan työntekijöiden häirintä tuomittavaa

Matti Viialainen

– Eläinaktivistien mielenosoitukset turkishuutokaupan yhteydessä Vantaan Petikossa ovat saaneet henkisen väkivallan piirteitä. Työntekijöiden nimittely ja pelottelu voivat aiheuttaa ahdistusta ja vakaviakin henkisiä kärsimyksiä. Tällainen aktivismi, johon liittyy lisäksi – ilmeisessä uhkailutarkoituksessa – tehty työntekijöiden autojen rekisterinumeroiden kuvaaminen naamioituneena, on hämmästyttävää ja tuomittavaa, toteaa SAK:n apulaisjohtaja Matti Viialainen.

Viialaisen mukaan eläinaktivistien toiminnassa ei kyse ole enää sinänsä tärkeästä mielenilmaisun vapaudesta vaan henkisestä väkivallasta, johon sekä työnantajan että viranomaisten on työsuojelulainsäädännönkin pohjalta puututtava,

– Oikeus tehdä työtä rauhassa ja saapua myös omalle työpaikalle ilman solvauksia on työntekijöiden perusoikeus, jota ay-liike puolustaa, Viialainen korostaa.

Suuri osa turkishuutokaupan työntekijöistä on järjestäytynyt SAK:laiseen Palvelualojen ammattiliittoon, PAM:iin. Työntekijöiden ja yhtiön edustajat kääntyivät jo viime viikolla toistuvan häirinnän ja kuvaamisen takia sekä ay-liikkeen, työsuojeluviranomaisten että poliisin puoleen ilmaistakseen huolensa ja pyytääkseen apua.

Mielenosoituksia seuranneet PAM:n työsuojelusihteeri Matti Vanha-aho ja SAK:n apulaisjohtaja Matti Viialainen vetoavatkin eläinaktivisteihin, että nämä jättäisivät työntekijät kampanjoissaan rauhaan.

– Turkisala on laillinen ja asiallisesti hoidettu ja valvottu elinkeino, joka tuo Suomeen vuosittain parin sadan miljoonan euron vientitulot. Ala ja huutokauppa työllistää suoraan ja välillisesti jopa yli 20 000 henkeä. Elinkeino auttaa osaltaan pitämään maaseutua elävänä ja vieläpä kokonaan ilman tukiaisia, Vanha-aho toteaa.

– Ilahduttavaa oli havaita kuinka hyvin Vantaan turkishuutokaupassa on otettu työntekijöiksi myös maahanmuuttajia. Se, että Turkistuottajat Oyj suhtautuu myös myönteisesti työntekijöiden ammatilliseen järjestäytymiseen, oli positiivista, Viialainen lisää.

• apulaisjohtaja Matti Viialainen, puh. 040 760 6250
  • työsuojelusihteeri Matti Vanha-aho, puh. 050 561 2881