s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Työmarkkinakeskusjärjestöt: Su…

Uutinen

Työmarkkinakeskusjärjestöt: Sukupuolten palkkaeron kaventaminen vaikeaa, mutta mahdollista

AKAVA, EK, Kirkon työmarkkinalaitos, Kunnallinen työmarkkinalaitos, SAK, STTK ja Valtion työmarkkinalaitos

Työmarkkinakeskusjärjestöt sitoutuivat vuonna 2005 laajaan naisten ja miesten samapalkkaisuutta edistävään kolmikantaiseen ohjelmaan, jonka tarkoituksena on kaventaa naisten ja miesten palkkaeroja ja edistää tasa-arvoa. Työmarkkinakeskusjärjestöt pitävät erittäin hyvänä, että samapalkkaisuusohjelmaa on arvioitu kokonaisvaltaisesti. Juhani Saloniuksen laatimassa, tänään julkistetussa arvioinnissa on paljon hyödyllisiä johtopäätöksiä ja suosituksia samapalkkaisuuden edistämiseen tähtäävään työskentelyyn.

Työmarkkinakeskusjärjestöt pitävät samapalkkaisuusohjelman jatkamista tärkeänä myös uudella vaalikaudella. Järjestöt katsovat, että ohjelman toimintatapoja, organisaatiota ja koordinaatiota on tehostettava. Lisäksi on selkiytettävä eri toimijoiden vastuunjakoa. Järjestöt korostavat, että kaikki jatkohankkeet on valmisteltava ja toteutettava kolmikantaisesti.

Päätavoitteen toteutuminen eli naisten ja miesten palkkaeron kaventuminen 15 prosenttiin vuoteen 2015 mennessä ei näytä todennäköiseltä. Hanskoja ei kuitenkaan saa heittää naulaan, vaan tavoitteen saavuttamiseksi on käytettävä kaikkia mahdollisia keinoja.

Palkkausjärjestelmät kuntoon

Järjestöt korostavat ajanmukaisten palkkausjärjestelmien kehittämistä ja ylläpitämistä naisten ja miesten samapalkkaisuuden lisäämiseksi. Järjestöt tekevät yhteistyötä palkkatietämyksen edistämiseksi ja tukevat sitä, että ajantasaisten palkkausjärjestelmien vaikutusta palkkaeroon selvitetään edelleen.

Ahtaat roolimallit romukoppaan

Koulutus- ja uravalinnat johtavat usein työmarkkinoiden eriytymiseen naisten ja miesten töihin. Tehtävien eriytyminen selittää osaltaan palkkaeroa. Järjestöt korostavat sitä, että koulutuksen ja työelämän yhteistyötä on tiivistettävä kaikilla koulutusasteilla, ja yhtyvät suositukseen, että oppilaan ohjauksessa ja opinto-ohjauksessa on rohkaistava itsenäisiin, ei-perinteisiin ratkaisuihin. Koko kouluyhteisö on vastuussa ammatillisten sukupuolistereotypioiden murtamisesta. Järjestöt tukevat Saloniuksen suosittelemaa laaja-alaista tutkimusohjelmaa, jossa selvitetään piilovaikutteisia sukupuoliodotuksia, erityisesti mediassa.

Samapalkkaisuutta edistettävä kaikilla sopimisen tasoilla

Tasa-arvoinen ja syrjimätön palkkaus on jatkossakin osa sopimus- ja palkkapolitiikkaa. Järjestöt katsovat, että samapalkkaisuustavoitteita on edistettävä kaikilla neuvottelu- ja sopimistasoilla kuhunkin ympäristöön parhaiten sopivalla tavalla.

Toimiva tasa-arvosuunnitelma joka taloon

Järjestöt korostavat, että tavoitteellinen ja pitkäjänteinen tasa-arvotyö työpaikoilla edistää muun muassa työhyvinvointia ja tuottavuutta. Järjestöt jatkavat työpaikkojen ohjeistamista tasa-arvosuunnittelussa, seuraavat tasa-arvosuunnittelun kehittymistä ja pyrkivät paranta-maan suunnittelun laatua ja työpaikkojen sitoutumista tasa-arvotyöhön. Kolmikantaisesti on valmisteltu työpaikoille suunnattu yhteinen suunnittelua koskeva aineisto.

Perhe ja työ tasapainossa läpi koko työuran

Järjestöt tukevat toimia, joilla kannustetaan isiä perhevapaiden käyttöön ja perhevelvoitteiden tasaisempaan jakautumiseen. Perhevapaat ovat kuitenkin vain yksi osa työn ja perheen yhteensovittamista koskevaa palettia. Järjestöt korostavat, että samapalkkaisuusohjelmassa tulisikin selvittää myös muiden työn ja perheen yhteensovittamiseen tähtäävien järjestelyjen merkitystä samapalkkaisuuden edistämisessä.