s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK Nuoret: Ansiosidonnaisen t…

Uutinen

SAK Nuoret: Ansiosidonnaisen työttömyysturvan työssäoloehtoa lyhennettävä kuuteen kuukauteen

SAK:n nuorisovaliokunnan puheenjohtaja Jussi Päiviö. Kuva: Rautatieläisten liitto

SAK Nuoret vaatii ansiosidonnaisen työttömyysturvan työssäoloehdon lyhentämistä. Sosiaali- ja terveysministeri Liisa Hyssälän ja Elinkeinoelämän Keskusliiton esittämä heikennysmalli ei kelpaa SAK:n nuorisovaliokunnalle. Valiokunnan mielestä työttömyysturvan heikentäminen ei edesauta nuorten työllistymistä.

– Esitämme, että ansiosidonnaisen työttömyysturvan työssäoloehtoa lasketaan kuuteen kuukauteen. Tämä olisi kädenojennus erityisesti niille nuorille pätkätyöläisille, joilla on vaikea saada nykyistä 43 viikon työssäoloehtoa täyteen päästäkseen ansioturvan piiriin, nuorisovaliokunnan puheenjohtaja Jussi Päiviö sanoo.

– Korkeampi työttömyysturva pitää työttömyysjaksot lyhyinä, kun nuoret voivat keskittyä työnhakuun päivittäisten toimeentulohuolien sijaan. Siten myös työllistyminen helpottuisi. Tästä on näyttöä mm. Tanskasta. Nuorten työttömyysjaksot ovat kaiken kaikkiaan keskimääräistä lyhyempiä. Siksi Hyssälän-EK:n malli toteutuessaan kurittaisi väärää kohderyhmää.

SAK Nuorten mukaan Hyssälän-EK:n-malli tarkoittaisi käytännössä sitä, että nuoret työttömyyskassojen jäsenet rahoittaisivat vanhempien työntekijöiden pidemmän työttömyysturvan.

– Esitämme työssäoloehdon lyhentämistä SATA-komitealle. Hallitusohjelman mukaan sosiaaliturvauudistuksen tavoitteena on ”työn kannustavuuden parantaminen, köyhyyden vähentäminen ja riittävän perusturvan tason turvaaminen kaikissa elämäntilanteissa”. Mikäli maan hallitus edelleen seisoo tämän takana, on esitys syytä ottaa vakavaan harkintaan, toteaa SAK:n nuorisosihteeri Antti Lindtman.