UNI kohottaa järjestäytymistyön uudelle tasolle
Kampanjan pääkohteena on Wal-Mart
Kansainvälinen ay-federaatio UNI voimistaa toimintaansa ay-liikkeen asemien vahvistamiseksi Wal-Martissa ja neljässä muussa mittavassa monikansallisessa yhtiössä. Kohteina ovat myös kuljetusyhtiö DHL, Walt Disney Co, mediajätti News Corp. sekä huonekaluketju Ikea. Kampanjan lähtölaukauksen ampuu maanantaina Chicagossa työnsä aloittanut UNI:n toinen maailmankokous.
Wal-Martia aiotaan painostaa työtaisteluilla Saksassa, Argentiinassa ja muualla, missä maailman suurimman kauppaketjun työntekijät ovat järjestäytyneitä. Päämääränä on taivuttaa Wal-Mart tunnustamaan ay-oikeudet Yhdysvalloissa ja muissa maissa, joissa se on toiminut likaisia keinoja kaihtamatta järjestäytymistä vastaan.
Wal-Mart on valittu kampanjan pääkohteeksi sen vuoksi, että se on luonut kovan paineen työehtojen huonontamiseksi paitsi kaupan alalla alihankintasuhteiden kautta myös kuljetuksissa ja tehdasteollisuudessa. Wal-Martin palveluksessa on miljoona henkeä Yhdysvalloissa ja 0,6 miljoonaa sen ulkopuolella.
”Viestimme on, että ammattiliitot ovat sopeutumassa ilman rajoja toimivaan maailmaan”, UNI:n pääsihteeri Philip Jennings sanoo uutistoimisto AFP:n haastattelussa.
UNI:n muodostaa yli 900 ammattiliittoa 140 maasta. Sen jäsenkenttä koostuu yli 15 miljoonasta työntekijästä ja toimihenkilöstä. Suomesta federaatioon on liittynyt 14 ammattiliittoa SAK:sta, STTK:sta ja Akavasta.
Ajankohtaista Suomen ulkopuolelta toimittanut Juhani Artto
juhani.artto@kaapeli.fi