s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Satamapalveludirektiivi on tar…

Satamapalveludirektiivi on tarpeeton

AKT:n puheenjohtaja Timo Räty:

Työt Pohjoismaiden ja Saksan satamissa keskeytyvät perjantaina. Satamaväen työnseisauksella halutaan vaikuttaa EU:n satamapalveludirektiivin sisältöön. AKT:n puheenjohtajan Timo Rädyn mukaan direktiiviesitys johtaisi kuljetusvirtojen pilkkoutumiseen, mikä vaarantaa nykyiset tehokkaat, toimivat ja edulliset satamapalvelut. Räty muistuttaa, että direktiivi rikkoisi Kansainvälisen Työjärjestön ILO:n periaatteita ja on Suomen lainsäädännön vastainen.

Kaikkien Pohjoismaiden ja Saksan satamatyöntekijät järjestävät perjantaina 14. kesäkuuta toimintapäivän jolla halutaan vaikuttaa EU:n satamapalveludirektiiviesityksen sisältöön. Belgian satamissa toimintapäivä oli jo 7. kesäkuuta. Suomen satamissa työt pysähtyvät perjantaina 14. kesäkuuta kaikkiaan neljäksi tunniksi aamu- ja iltavuoron vaihtuessa. Myös yövuorossa pidetään kahden tunnin seisaus.

Toimintapäivän tarkoituksena on muistuttaa EU-maiden päättäjiä satamatyöntekijöiden kielteisestä kannasta direktiiviesitykseen. Kuljetusalan kansainvälisten työntekijäjärjestöjen mielestä satamapalveludirektiivi on tarpeeton ja haitallinen.

– Direktiivi on täysin tarpeeton, koska jo nykyisten säännösten perusteella kuka tahansa voi ryhtyä harjoittamaan ahtaustoimintaa, AKT:n puheenjohtaja Timo Räty sanoo.

Direktiiviesitykseen sisältyvä ns. omahuolinta eli mahdollisuus ahtaustöiden teettämisestä laivamie-histöillä tuottaa turvallisuus- ja työturvallisuusriskejä satamatöihin. Rädyn mielestä direktiiviesitys on malliesimerkki EU:n komission heikosta toimintakyvystä. – Yksittäinen jäsenvaltio, Espanja pyrkii oman komissaarinsa avulla ratkaisemaan oman maansa ongelmia teettämällä esityksen, joka on EU:n periaatteiden vastainen.

EU:n puheenjohtajamaa Espanja haluaa saada direktiiviesityksen kesäkuun 17. päivänä pidettävään EU:n liikenneministerien neuvoston käsittelyyn. Tämän jälkeen asiaa käsitellään vielä EU:n parla-mentissa.

Direktiivi koskisi Suomessa Haminan, kotkan Helsingin, Turun, Naantalin, Rauman, Porin, Vaasan ja Kokkolan satamia sekä Ahvenanmaalla Maarianhaminan ja Eckerön satamia.

Lisätietoja:
AKT:n puheenjohtaja Timo Räty, puh. 0400 508 214