s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n apulaisjohtaja Matti Vii…

SAK:n apulaisjohtaja Matti Viialainen: Elvytystä oikeaan aikaan

Matti Viialainen

Hallituksen budjettiesitys ja voimassaoleva tuloratkaisu nostavat palkansaajien nettoansioita ensi vuonna nelisen prosenttia. Hallituksen toimet kotimaisen kysynnän elvyttämiseksi tulevat oikeaan aikaan, sillä vientitaantuman pitkittyessä lähes päivittäin ilmoitetaan uusista irtisanomisista. Työllisyysrahojen lisäys sekä ansiotulojen verokevennysten kohdentaminen erityisesti pieni- ja keskituloisille vastaavat myös SAK:n tavoitteita. Myönteistä budjetissa on myös lisäpanostus terveydenhuoltoon, muihin kunnallisiin palveluihin, lapsilisiin sekä tutkimukseen ja tuotekehitykseen.

Budjettiriihessä varmistui, että sisäasianministeriön yhteyteen perustetaan erityinen valvontayksikkö huolehtimaan siitä, että myös ulkomaalaisille työntekijöille maksetaan työehtosopimusten mukaista palkkaa. Näin hallitus lunastaa viime tuloratkaisun yhteydessä jo antamansa sitoumuksen.

Esityksen aikuisväestön omaehtoiseen koulutukseen varatut määrärahat ovat valitettavasti alimitoitetut. Siksi tarvittaessa lisäbudjeteissa on varmistettava, että ensi vuonna jo vähintään 10 000 aikuisopiskelijaa voi osallistua osaamisensa nosto-ohjelmaan. Rataverkon kunnostamiseen tarkoitetut rahat eivät riitä lomautusten välttämiseen. Siksi radanpitoon on myös osoitettava lisävoimavaroja jo seuraavassa lisäbudjetissa. Hallituksen on myös ryhdyttävä viivyttelemättä toimiin merenkulun kilpailuedellytysten tasoittamiseksi Ruotsin kanssa. Ulosliputukset voidaan estää uudistamalla matkustaja-alustukea sekä tonnistoveroa.

Hallituksen työllisyystavoitteen, 100 000 uutta työpaikkaa, saavuttaminen edellyttää muutoinkin aktiivista elinkeinopolitiikkaa. Työnantajien tulee myös kantaa vastuunsa ja pidättäytyä irtisanomisista. Työurien pidentämiseksi on tuettava työssä jaksamista ja työ- ja perhe-elämän parempaa yhteensovittamista. Sen sijaan työeläkkeittä ja työttömyysturvaa koskevat rakenteelliset uudistukset on juuri Suomessa tehty, eikä tehtyjä sopimuksia ole syytä avata näiltäkään osin.