s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK, STTK ja AKAVA sekä Perhey…

SAK, STTK ja AKAVA sekä Perheyritysten liitto sopivat yhteistyöfoorumista

Perheyritysten liitto

Palkansaajien keskusjärjestöt SAK, STTK ja AKAVA sekä Perheyritysten liitto (PL) ovat sopineet yhteistyön tiivistämisestä. Osapuolet käynnistävät säännöllisen vuoropuhelun korkean tason yhteistyöfoorumin avulla suomalaisen työn ja omistajuuden kilpailukyvyn vahvistamiseksi. Foorumi palvelee osapuolia yhteisymmärryksen lisäämiseksi ja kokemusten jakamiseksi määräysvaltavastuuta edustavien omistajien ja henkilöstön edustajien välillä.

Yhteistyöfoorumin tehtävänä on lisätä keskinäistä luottamusta. Sen avulla voidaan yhdessä ennakoida muutosten vaikutuksia ihmisten työurien ja yritysten elinkaareen. PL ei ole työmarkkinaosapuoli eikä sellaiseksi pyri. Siksi yhteistyöfoorumin luonne on elinkeino- ja yhteiskuntapoliittinen. Osapuolten mielestä Suomen pitää olla hyvä ja kilpailukykyinen paikka tuotannon sijoittua, palkansaajien elää ja tulla toimeen sekä omistajien omistaa ja kehittää yritystoimintaa.

Suomalaisen yhteiskunnan toimintaympäristön muutos kiihtyy. Talouden globalisaatio ja kansainvälisen kilpailun kiristyminen asettavat jatkuvasti uusia haasteita suomalaisille yrityksille ja palkansaajille. Globaalin talouden murroksesta ei selvitä ilman, että suomalainen yhteiskunta käy arvokeskustelua omistajuudesta, työllisyydestä ja työelämän ja muutosturvallisuuden kehittämisestä sekä etsii keinoja työn tuottavuuden lisäämiseksi, yrittäjyyden kannustamiseksi ja palkansaajien hyvinvoinnin turvaamiseksi. Tämän kautta edistetään päätöksenteon säilymistä suomalaisissa käsissä, palkansaajien työllisyyttä ja toimeentulon edellytyksiä sekä sosiaalista vastuuntuntoa yhteisömme sisällä. Vakaalla ja ennustettavalla talous- ja työmarkkinapolitiikalla on tärkeä rooli Suomen selviytymisessä kansainvälisen talouden haasteissa.

Osapuolet ovat huolestuneita olemassa olevan vakiintuneen yrityskannan ohuudesta. Suomessa on enää vajaa 3000 yli 50 työntekijän yritystä. Suomessa elinkeinopolitiikan painopiste ei ole kohdistunut riittävästi olemassa olevan yrityskannan uusiutumiseen ja kasvuhakuisten yritysten tärkeyteen.

Osapuolet aikovat laatia myös yhteisen keskusteluasiakirjan yritysten yhteiskuntavastuusta.