s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK tyytyväinen hoitovakuutust…

SAK tyytyväinen hoitovakuutustyöryhmän tulokseen

Vapaaehtoisen hoitovakuutuksen kaltaista yksityistä vakuutusta ei pidä tukea verotuksella. Verovähennysoikeus vähentäisi verotuloja ja heikentäisi julkisten hoito- ja hoivapalvelujen rahoitusedellytyksiä. Seurauksena olisi kansalaisten eriarvoisuuden lisääntyminen palvelujen käyttäjinä.

Yksityistä hoitovakuutusta on selvitetty maaliskuusta 2000 STM:n alaisessa työryhmässä, jossa työmarkkinajärjestöillä ei ollut edustusta. Työryhmä ehdottaa että otettaisiin käyttöön yksityisiä pitkäaikaishoidon palveluja korvaava vapaaehtoinen hoitovakuutus. Tämä olisi selkeästi julkisen sektorin palveluja täydentävä järjestelmä.

SAK tukee työryhmän enemmistön esitystä vapaaehtoisen hoitovakuutuksen järjestämis- ja rahoitustavasta. Etenkin esitetyt periaatteet verotuksesta sekä vapaaehtoisen hoitovakuutuksen ja muun sosiaaliturvan yhteensovittamisesta lähtevät oikealta pohjalta. Esityksen mukaan vakuutusmaksut eivät olisi verotuksessa vähennyskelpoisia eivätkä vakuutuskorvaukset verotettavaa tuloa pitkäaikaishoidon kustannuksia korvattaessa. Vapaaehtoisesta hoitovakuutuksesta saatua korvausta ei myöskään katsottaisi tuloksi lakisääteisiä pitkäaikaishoidon korvauksia myönnettäessä eikä hoitovakuutus vaikuttaisi julkisten sosiaali- ja terveyspalvelujen saamiseen tai niistä perittäviin asiakasmaksuihin.

Näin toteutettuna vapaaehtoinen hoitovakuutus ei aiheuta uhkaa palvelujen kehittämiselle ja tasa-arvoiselle saatavuudelle. Kuntien talouden pohjaa ei myöskään lähdetä verovähennyksillä rapauttamaan.

sosiaalipoliittinen sihteeri Mirja Janérus
puh. (09) 7721 438 tai 040 500 3342