s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Matti Huutola: Suomella on var…

Matti Huutola: Suomella on varaa täystyöllisyyteen

SAK:n hallituksen varapuheenjohtaja Matti Huutola Työväen vuosisata -näyttelyn avajaisissa. Kuva: Sarri Kukkonen

SAK:n hallituksen varapuheenjohtajan Matti Huutolan mielestä Suomen taloudellinen vahvuus ja vauraus on käytettävä niin, että lähitulevaisuudessa Suomessa saavutetaan täystyöllisyys ja köyhyys saadaan poistettua. Hänen mielestään näin vauras maa ei tarvitse 600 000 köyhää eikä, laskutavasta riippuen, 200 000-300 000 työtöntä.

Lauantaina Tampereella SAK:n 100-vuotisjuhlien yhteydessä Työväenmuseo Werstaan näyttelyn ”Työväen vuosisata” avanneen Huutolan mukaan työn ja työntekijän kohtaanto-ongelmat ovat osin todellisiakin. Hänen mielestään ne eivät kuitenkaan poistu sosiaaliturvaa heikentämällä. Päinvastoin esimerkiksi sairaus- ja työttömyysturvan taso on muihin Pohjoismaihin verrattuna vaatimatonta.

– Sosiaaliturvan lakeja on uudistettu, mutta selkeyttämistä niissä riittää edelleen. Esimerkiksi työttömyysajalta työttömän tulisi saada korvausta ilman perusteettomia omavastuuaikoja. Työttömyysturvaan on jäänyt lama-ajan leikkauksia, jotka olisi nyt aika poistaa ja samalla parantaa työttömyysturvan tasoa. Muutoksista johtuviin mahdollisiin veroluonteisten maksujen nousuun tulisi myös varautua.

– Tämä on viesti, jonka haluan lähettää muodostettavalle uudelle hallitukselle. Ja varmasti siinä riittää tavoitetta ja haastetta myös meille ay- liikkeessä.

SAK:n palkkapolitiikka on perustunut kolmeen kivijalkaan: solidaarisuuteen, oikeudenmukaisuuteen ja työllisyydestä huolehtimiseen.

– Solidaarisuus tarkoittaa sitä, että pienempiä palkkoja korotetaan suhteellisesti enemmän kuin suurempia palkkoja. Tämä edellyttää sitä, että kaikilla aloilla palkkojen nostoperuste on sama eli koko talouden kehitys. Perustana on jatkossakin oltava kaikille palkansaajille suunnattu yleiskorotus. Toimialoittaisia palkankorotuksia ei siis pidä määritellä pelkästään toimialan oman menestyksen perusteella. Yksikään toimiala ei menesty vain oman toimintansa ansiosta, vaan sen menestykseen vaikuttaa myös muiden toimialojen toiminta.

– Työssäkäyvän henkilön tulee saada palkkaa, jolla varmistetaan säädyllinen elämänlaatu. Sellainen, että kenenkään ei tarvitsisi turvautua kansalaisjärjestöjen jakamaan elintarvike-apuun. Sellainen, jolla kyetään hankkimaan säällinen katto pään päälle. Sellainen, että raskaan raadannan vastapainoksi voi pitää lomaa omien mieltymysten ja tarpeiden pohjalta. Toivon mukaan tämä ei jää unelmaksi, Huutola sanoi näyttelyn avajaisissa.