s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n johtaja Pekka Ahmavaara:…

SAK:n johtaja Pekka Ahmavaara: Vankka tuki vasemmistoyhteistyölle

Vappupuhereferaatti
Rauma 1.5. klo 11.00

– Toisin kuin Ahon hallitus aikoinaan, on Lipposen sateenkaarihallitus tukenut kolmikantayhteistyötä ja toiminut sen pelisääntöjen hengessä. Tälle meidän tulee ay-liikkeessä antaa sen ansaitsema täysi arvo. Kolmikantayhteistyötä ovat hallituksessa puolustaneet ennen kaikkea vasemmistopuolueet, SDP ja Vasemmistoliitto, ajoittain vähän vuorovedollakin. Onkin tärkeää, että molemmat vasemmistopuolueet ovat hallituksessa. Niiden ja ay-liikkeen hyvä yhteistyö on vakaan yhteiskunnallisen kehityksen perusedellytyksiä.

– Hallituksen talous- ja tulopolitiikan suunta on ollut pääosin oikea. Työllisyyden paranemista, ostovoiman, teollisuustuotannon, viennin ja tuottavuuden kasvua, julkisen talouden ylijäämää ja valtion velan vähenemistä kuvaavat tunnusluvut ovat kaikki myönteisiä, kokonaisuutena ainutlaatuisia koko Euroopassa. On ollut mahdollista yhtä aikaa vähentää valtion velkaa ja alentaa tuloverotusta.

– Tätä on vaikea uskoa kun seuraa viimeaikaista poliittista keskustelua. Vaikka maan asiat ovat paremmin kuin kymmeneen vuoteen, suuri tyytymättömyys näyttää vain syvenevän. Ja vieläpä hallituspuolueiden omissa riveissä; siellä missä olisi vankimmat syyt tyytyväisyyteen. Onko todella niin, että vaikeat ajat kestetään hyvin yhdessä, että yhteinen vastuu pakottaa hyväksymään myös vaikeat päätökset, mutta hyvinä aikoina vastuu häviää ja hyvän jakamisen tarve ja paine ajaa järjen, maltin ja vastuun pääkopasta?

Paavo Lipponen ansaitsee kiitokset ja ay-liikkeen täyden tuen sekä kansainvälisistä, erityisesti Euroopan unionia koskevista linjauksistaan että maan hallituksen talouspoliittisista aikaansaannoksista. Myös Suvi-Anne Siimes on tehnyt suurtyön vakiinnuttaessaan Vasemmistoliiton arkisen vaikuttamisen ja yhteistyön linjoille pois siitä oppositioasenteesta ja rakkikoirana räksyttämisestä, johon jäsenkunnassa vieläkin Esko Seppäsen ja eduskuntaryhmän tiedonantajalaisten jäänteiden yllyttämänä kaipuuta ilmenee. Toivottavasti Suvi-Anne jaksaa jatkaa tällä linjalla kaikista vastuksista huolimatta.

– Hyvinvointiyhteiskuntamme sosiaalinen perusta on edelleen olemassa, mutta laman aikana tehtyjen leikkausten vuoksi se on pahasti kärsinyt. Niin etuus- ja tukitasoja on leikattu kuin palveluhenkilöstön määrää vähennetty sietokyvyn rajoille ja sen ylikin. Köyhyysongelma on todellinen ja työssä jaksaminen vaikeaa. Sosiaaliturvamme kohentaminen olkoonkin Lipposen hallituksen seuraava tehtävä.

– Siinä ammattiyhdistysliike varmasti antaa hallitukselle täyden tuen, kunhan se ei vain aseta vastakkain pienituloisia ihmisiä toinen toisensa kustannuksella. Ammattiyhdistysliikkeen on joka tapauksessa syytä suuntautua oikaisemaan vinoutunutta tulonjakoa työn ja pääoman välillä siihen sopivan palkkapolitiikan turvin.