s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n Lauri Ihalainen: Palkans…

SAK:n Lauri Ihalainen: Palkansaajien puolustettava vaaleissa oikeuksiaan

Lauri Ihalainen

– Vaalien lähestyessä on käynyt ilmi, että yhteiskunnassa on voimia, jotka mielellään haluaisivat horjuttaa palkansaajien turvallisuutta, heikentää irtisanomisturvaa ja työttömien toimeentuloa sekä luoda erityisesti palvelualojen naisille halpaan työhön perustuvat toisen kerroksen työmarkkinat, totesi Lauri Ihalainen torstaina Kuopiossa.

– Ihmisten turvallisuuteen ja toimeentuloon puuttuminen ei ole oikea lääke työllisyysasteen nostamiseen ja työttömyyden voittamiseen. Työllisyyden hoito edellyttää talouskasvun ohella laajaa toimenpideohjelmaa. Hallituksen työvoimapolitiikan painopisteenä tulisi olla työelämän kehittäminen, ihmisten jaksamisesta huolehtiminen, satsaukset aktiiviseen työvoimapolitiikkaan sekä palkansaajien muutosturvallisuuden lisääminen irtisanomissuojaa ja osaamista parantamalla.

– SAK:n äänestysaktiivisuuskampanjan tavoitteena on, että mahdollisimman moni palkansaaja käyttää äänioikeuttaan ja vaikuttaa.

– Suomen Yrittäjien puheenjohtaja Eero Lehden ja eräiden muiden paremmassa asemassa olevien viimeaikaiset esiintulot osoittavat, että palkansaajien on syytä lähteä liikkeelle ja äänestämällä puolustaa oikeuksiaan. Yrittäjäjärjestön puheenjohtajan puheet palkansaajien irtisanomissuojan heikentämisestä ja työsuhteiden alasajamisen helpommaksi tekemisestä osoittavat, että SAK:n äänestysaktiivisuusmainoksen sanoma on mitä ajankohtaisin.

Paavo Lipposen molemmat hallitukset ovat noudattaneet yhteistyön politiikkaa. Kolmikantayhteistyön tulokset ovat olleet kiistattomia. Palkansaajien kannalta ensiarvoisen tärkeä kysymys onkin nyt, missä määrin tulevalla hallituksella on aitoa halua tehdä yhteistyötä palkansaajajärjestöjen kanssa palkansaajia koskevissa kysymyksissä. Tähän kysymykseen äänestäjät voivat ottaa kantaa jokaisessa vaalipiirissä.