s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n hallitus: Budjetissa pan…

SAK:n hallitus: Budjetissa panostettava työvoimapolitiikkaan

Budjetissa panostettava työvoimapolitiikkaan

SAK:n hallituksen mielestä työllisyyden kasvun edistäminen on valtion vuoden 2006 talousarvion pääkysymys. On myönteistä, että valtiovarainministeriön talousarvioehdotuksessa työvoimapolitiikan määrärahoja ja työttömien aktiivitoimenpiteitä lisätään, vaikkei pohjoismaiselle tasolle vielä päästäkään. Irtisanomisuhan alla olevien asemaa parantava muutosturvan toimintamalli on merkittävä työvoimapolitiikan uudistus, jonka riittävään rahoitukseen hallituksen on sitouduttava.

Varsinaisessa budjettiriihessä päätetään vielä työvaltaisen toiminnan tukimallin yksityiskohdista. SAK:n hallitus korostaa, että työvaltaisen toiminnan tuen on edistettävä kokoaikaisten työsuhteiden syntymistä, mutta samalla on varmistettava, ettei tukimallista tule estettä siirtyä osa-aikaeläkkeelle. Tukeen oikeuttavaa tulorajaa on vuosittain tarkistettava yleisen palkkakehityksen mukaisesti, jotta tukeen oikeutettujen palkkakehitys ei jäisi jälkeen muiden palkansaajien palkkakehityksestä.

Tuotannon ja työllisyyden kannalta on välttämätöntä kehittää Suomen liikenneverkkoa pitkäjänteisesti selvitettyjen tarpeiden pohjalta. SAK:n hallitus pitää tärkeänä, että valtiovarainministeriön ehdottamien liikennehankkeiden lisäksi myös ns. infraministerityöryhmän esittämän listan hankkeet etenevät. Liikenneverkon perusparannuksista ja kunnossapidosta on huolehdittava.

Tuloratkaisussa sovittujen ansiotuloverokevennysten suunniteltu toteuttaminen tukee myös talouden kasvua ja palkansaajien ostovoiman myönteistä kehitystä. Valtiovallan on huolehdittava siitä, ettei esimerkiksi palkansaajan sairausvakuutusmaksujen nostamisella myöskään tulevina vuosina leikata ostovoimaa.

Valtiovarainministeriön budjettiehdotuksen julkistamisen yhteydessä esitettiin työmarkkinajärjestöjen edustajille kutsu tulla keskustelemaan toimista työmarkkinoiden toiminnan parantamiseksi ja työllisyyden kasvun turvaamiseksi. SAK toteaa, että hallituksen ja työmarkkinaosapuolten edustajien on perusteltua aika ajoin kokoontua keskustelemaan työllisyyden parantamisesta ja muista ajankohtaisista asioista. Sopimusjärjestelmän kehittäminen on kuitenkin työmarkkinajärjestöjen vastuulla.

SAK:n tarkennettuja esityksiä valtion talousarvioon vuodelle 2006

Taustamuistio: SAK:n esityksiä valtion vuoden 2006 talousarvioon ja vuosien 2006-2009 määrärahakehyksiin (pdf)