s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Eläkevarojen valvontamahdollis…

Eläkevarojen valvontamahdollisuuksiin vain vaatimaton parannus

Pertti Parmanne

SAK:n johtaja Pertti Parmanne:

Pankinjohtaja Matti Louekosken ehdotukset työeläkevakuutusyhtiölain uudistamistarpeista selkiinnyttävät työeläkelaitosten roolia suomalaisen sosiaaliturvan hoitamisessa. Koska työeläkeyhtiöt eivät ole tavanomaisia voittoa tavoittelevia yrityksiä, vaan osa suomalaista sosiaaliturvajärjestelmää, on niiden toiminnan itsenäisyyttä koskevia säännöksiä tarpeen täsmentää. Työeläkelaito ten kilpailuneutraliteetin parantaminen on hyvä tavoite, mutta keskittymiskehityksen hillitsemiseen ei selvityksessä valitettavasti esitetä riittäviä toimia.

Työeläkevarat ovat palkansaajien myöhäytettyä palkkaa. Siksi juuri palkansaajilla on oltava mahdollisuus valvoa tämän tulevaisuuteen siirretyn tulonsa hallintaa. Louekosken ehdotukset tarjoavat pieniä parannuksia palkansaajien edustajien asemaan laitosten hallinnossa. Valmisteilla on työeläkevakuutusyhtiöiden sijoitustoiminnan kehittäminen ja siihen liittyen mahdollisuus lisätä sijoitustoiminnan riskejä. Tämä edellyttää niin viranomaisvalvonnan kuin vakuutettujen valvontamahdollisuuksien lisäämistä. Lisääntyvään vastuuseen ja riskinkantoon verrattuna ehdotettu palkansaajien valvontamahdollisuuksien parantaminen jää valitettavan vaatimattomaksi.

Lisätietoja:

Johtaja Pertti Parmanne, puh. (09) 7721 310