s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Ajanpeluu eläkelakien valmiste…

Uutinen

Ajanpeluu eläkelakien valmistelussa lopetettava – Lait eduskuntaan heti alkusyksystä

SAK:n puheenjohtaja Lauri Ihalainen:

SAK:n puheenjohtaja Lauri Ihalainen

– Ajanpeluu eläkesopimuksen lainvalmistelussa on lopetettava ja lakiesitykset on saatava eduskuntaan heti alkusyksystä, muutoin on olemassa riski, että koko eläkesopimuspaketti menee juntturaan ja raukeaa. Se taas ei ole kenenkään etu, toteaa SAK:n puheenjohtaja Lauri Ihalainen.

Ihalaisen mukaan kaikki työmarkkinajärjestöt ja maan hallitus sitoutuivat syksyllä 2001 siihen, että yksityisen sektorin eläkelait saadaan periaateratkaisujen pohjalta säädetyksi vielä tämän eduskunnan aikana. Avoimien kysymysten ratkomisessa on nyt kuitenkin edetty kovin nihkeästi.

– Se on valitettavaa, sillä työmarkkinajärjestöillä on jo edessä uudet vaativat koitokset, kuten uuden tulokierroksen valmistelut, Ihalainen painottaa.

– Olennaista eläkeremontissa on se, millä tavalla vuoden 2005 alusta lähtien ansaittava eläke lasketaan. Nykyinen laskentatapa on erityisen epäoikeudenmukainen niille, jotka joutuvat työhistoriansa aikana yhden tai useamman kerran vaihtamaan työnantajaa. Tällaisten työsuhteiden määrä tulevaisuudessa vain kasvaa, Ihalainen toteaa.

Sopimuksen mukaan myös TEL:n mukaisissa työeläkkeissä otetaan käyttöön ns. keskipalkkamalli, joka perustuu koko työhistorian aikana ansaittuihin tuloihin. Pohdittavana sen sijaan on, pidetäänkö vuosina 2005-2010 uuden mallin rinnalla yllä myös nykyistä eläkkeen laskutapaa.

– Pohdinta on tullut entistä tarpeellisemmaksi siksi, että tutkimusten mukaan eläkkeen laskemisesta koko työhistorian mukaan ja nykyistä paremmalla indeksillä hyötyisi useampi kuin kolme neljästä tulevaisuuden palkansaajasta. Toisin sanoen kaikki järkisyyt ja palkansaajien valtaenemmistön edut puhuvat keskipalkkamallin puolesta. Keskipalkkamalli myös selkeyttäisi eläkkeiden laskentaa ja mahdollistaisi sen, että yksityisen sektorin eläkelaeista ainakin TEL, LEL ja TaEL voitaisiin koota yhdeksi laiksi, Ihalainen korostaa.

Lisätietoja sosiaalipaketista löydät tästä