s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK budjettiehdotuksesta: Vaka…

SAK budjettiehdotuksesta: Vakautustoimet oikeansuuntaisia

Euroja

SAK pitää perusteltuna valtiovarainministeriön esitystä valtiontalouden etupainotteisesta vakauttamisesta. Epävarmassa taloustilanteessa ei kuitenkaan pidä kiirehtiä veronalennuksia eikä tehdä hätiköityjä leikkauksia, jotka heikentäisivät talouskasvua ja työllisyyttä.

SAK:n kannalta on erityisen tärkeää, ettei talouden vakautus rankaise huono-osaisimpia. Köyhyyttä ja syrjäytymistä on ehkäistävä varsinkin epävarmassa taloustilanteessa. SAK pitääkin tervetulleena perusturvan korottamista jo ensi vuonna.

– Leikkaukset, jotka aiheuttavat syrjäytymistä ja pitkäaikaistyöttömyyttä, eivät todellisuudessa auta kestävyysvajeen pienentämisessä. Talouskasvu ja kilpailukyky edellyttävät osaavaa työvoimaa myös tulevaisuudessa, muistuttaa SAK:n ekonomisti Ilkka Kaukoranta.

SAK on tyytyväinen, että hallitusohjelman suunnitelmat nuoriso- ja pitkäaikaistyöttömyyden torjumiseksi toteutetaan ensi vuoden aikana. Ripeät toimet ovat tarpeen, jottei taantumasta johtuva työttömyys muutu pitkäaikaistyöttömyydeksi.

Sosiaaliturvamaksujen ja kunnallisverojen nousu heikentää palkansaajien ostovoimaa. Budjettiehdotuksessa korotetaan erityisesti pienipalkkaisiin kohdistuvia energia- ja valmisteveroja. Kielteisiltä tulonjakovaikutuksilta kuitenkin vältytään, koska samalla parannetaan kunnallisveron perusvähennystä ja työtulovähennystä, jotka lisäävät pienituloisten ostovoimaa.

– Valtiontalouden vakautus pitää toteuttaa oikeudenmukaisesti ja vakautustoimien on kohdistuttava myös rikkaisiin. Siksi on hyvä, että hallitusohjelmassa sovitut progressiiviset korotukset pääomatuloveroon sekä perintö- ja lahjaveroon ovat mukana budjettiesityksessä. Yhteisöveron alennuksella ei sen sijaan olisi tässä taloustilanteessa ollut kiirettä, Kaukoranta toteaa.

Talouskasvua ja työllisyyttä voitaisiin SAK:n mielestä edistää talous- ja työmarkkinapolitiikan koordinaatiolla. Valtiovallan ja työmarkkinajärjestöjen yhteistyö vähentäisi taloutta vaivaavaa epävarmuutta.