s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Enemmistö SAK:laisista toivoo …

Enemmistö SAK:laisista toivoo keskitettyä sopimista (16.9.1999)

Enemmistö SAK:laisista toivoo seuraavalta sopimuskierrokselta keskitettyä sopimusta. Tupoa tai ilman hallituksen mukanaoloa tehtyä keskitettyä työmarkkinaratkaisua kannattaa jäsenistöstä 52 prosenttia. Sen sijaan liittokohtaista sopimuskierrosta toivoo harvempi kuin joka viides SAK:lainen (18 %).

Tiedot käyvät ilmi SAK:n jäsenkyselystä, johon vastasi touko-kesäkuussa 897 SAK:laisten liittojen jäsentä.

Tupon kannatus on lisääntynyt viime tulokierroksen jälkeen – tuolloin keskitettyä mallia kannatti 49 prosenttia SAK:laisista. Heistäkin hiukan tämänkertaista useampi olisi tyytynyt myös ilman hallituksen panosta tehtyyn keskitettyyn työmarkkinaratkaisuun. Nimenomaan hallituksen mukaantuloa eli tupoa edellyttää tällä kertaa 36 prosenttia SAK:laisista, kaksi vuotta sitten 31 prosenttia. Muutakin keskitettyä ratkaisua pitää hyvänä 16 prosenttia vastaajista, kaksi vuotta sitten 18 prosenttia.

Erityisen voimakkaasti tupoa kannatetaan julkisella sektorilla, jossa peräti 58 prosenttia on keskitetyn sopimisen kannalla ja liittokierrosta toivoo vain joka kymmenes (11 %). Teollisuudessa keskitettyä mallia kannattaa 52 prosenttia SAK:laisista ja yksityisillä palvelualoilla 49 prosenttia. Liittokierrosta kannattaa sekä teollisuudessa että yksityisillä palvelualoilla joka viides vastaaja. Luottamustehtävissä toimivista peräti 74 prosenttia kannattaa keskitettyä sopimista.

SAK:n jäsenkyselyssä tiedusteltiin myös, mille tasolle palkankorotusten tulisi asettua, jos palkkaratkaisuun ei liitetä verokevennyksiä. Enemmistö SAK:laisista (74 %) odottaa tulevalta sopimuskierrokselta yli kahden prosentin palkankorotuksia, jos samassa yhteydessä ei kevennetä verotusta. Toimialojen väliset erot palkankorotusodotuksissa ovat varsin pienet: yli kahden prosentin korotuksia odottaa julkisella sektorilla 68 prosenttia, yksityisillä palvelualoilla 74 prosenttia ja teollisuudessa 77 prosenttia SAK:laisista. Useampi kuin joka neljäs (28 %) SAK:lainen odottaa jopa yli viiden prosentin korotuksia, mikäli palkkaratkaisuun ei sisälly verohelpotuksia.