Hyppää sisältöön

s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Suomalaisen merenkulun kilpail…

Uutinen

Suomalaisen merenkulun kilpailukyky ja työpaikat turvattava

Suomalaisen merenkulun kilpailukyky ja työpaikat turvattava.

Työmarkkinajärjestöiltä, varustamoyhdistyksiltä ja MTK:lta yhteinen kannanotto hallitukselle

Työmarkkinajärjestöt, varustamoyhdistykset ja MTK vaativat yhdessä hallitukselta pikaisesti muutoksia matkustaja-alusten tukijärjestelmään ja tonnistoverolakiin, jotta suomalaisen merenkulun kilpailukyky ja työpaikat voidaan turvata.

Hallitukselle toimitetun kannanoton ovat allekirjoittaneet Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK, Teollisuuden ja Työnantajain Keskusliitto TT, Toimihenkilökeskusjärjestö STTK, Metallityöväen Liitto, Suomen Merimies-Unioni, Meriteollisuusyhdistys, Suomen Laivanpäällystöliitto, Suomen Konepäällystöliitto, Suomen Varustamoyhdistys, Ålands Redarförening sekä Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK.

Järjestöjen mielestä suomalaiselle merenkulkuelinkeinolle tulisi nopeasti luoda samat toimintaedellytykset kuin lähimmissä kilpailijamaissa. Ottamalla käyttöön EU:n sallimat tukimuodot ja kehittämällä tonnistoverolainsäädäntöä on mahdollista oikaista niitä kilpailun vääristymiä, joita muiden EU-maiden tuki merenkululle on aiheuttanut työvoimakustannuksissa ja verotuksessa.

Järjestöjen mukaan merenkulun kansantaloudellinen ja yhteiskunnallinen merkitys on merikuljetuksista riippuvaiselle Suomelle huomattava. Meillä on kuitenkin tukijärjestelmien eroavaisuuksista johtuen EU:n korkeimmat kustannukset ja huonoimmat mahdollisuudet uusia yhteisömaiden vanhinta aluskantaa. Kauppalaivaston osuus Suomen tavara- ja matkustajakuljetuksista on laskenut huolestuttavasti – sama koskee merityöpaikkojen lukumäärää ja uusien alusten tilauksia. Myös koko ajan kiihtyvän ulosliputuksen vaikutukset kansantalouteemme tulevat olemaan merkittäviä. Esimerkiksi matkustaja-rahtialusten ulosliputtaminen Ruotsiin merkitsee Suomelle 14,5 miljoonan euron tulovajetta.

Merenkulkuelinkeinon toimintaedellytysten turvaaminen mahdollistaisi myös uusien laivatilausten tekemisen, millä voisi olla myönteinen työllisyysvaikutus kotimaisille telakoille.

Järjestöt esittävätkin, että liikenne- ja viestintäministeriö sekä valtiovarainministeriö asettavat kaksi työryhmää, jotka valmistelevat kiireellisellä aikataululla muutokset matkustaja-aluksia koskevaan tukijärjestelmään sekä muutokset, joilla tonnistoverolaki saadaan varustamoiden toimintaa tukevaksi.

Järjestöjen kannanotto kokonaisuudessaan

Lisätietoja

– toimitusjohtaja Hans Ahlström, Ålands Redarförening, puh. 040-725 7110
– apulaisjohtaja Matti Viialainen, SAK, puh. 040-760 6250