s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK, STTK ja AKAVA: Sosiaaline…

SAK, STTK ja AKAVA: Sosiaalinen Eurooppa tukee tuottavuutta ja työllisyyttä

Sosiaalinen Eurooppa tukee tuottavuutta ja työllisyyttä

Palkansaajakeskusjärjestöjen puheenjohtajat Lauri Ihalainen, Mikko Mäenpää ja Risto Piekka tapasivat perjantaiaamuna pääministeri Vanhasen 24. lokakuuta pidettävän EU:n kolmikantaisen sosiaalihuippukokouksen sekä 27. lokakuuta pidettävän ylimääräisen huippukokouksen johdosta. Kokouksen teemana on sosiaalinen Eurooppa. Palkansaajakeskusjärjestöjen puheenjohtajat luovuttivat Vanhaselle yhteisen kirjelmän, jossa korostetaan sosiaalisen Euroopan merkitystä tuottavuudelle ja työllisyydelle.

– Euroopan unionin tämänhetkinen poliittinen kriisi osoittaa, että talouden vahvistamisen rinnalla tarvitaan ihmisten työ- ja arkielämään liittyvän sosiaalisen ulottuvuuden kehittämistä. EU:n kehittämisessä ei sosiaalista ulottuvuutta saa työntää syrjään, jotta kansalaisten luottamus unionia kohtaan vahvistuu. Kansalaisyhteiskunnan näkökulmasta sosiaalivaje ruokkii uskottavuusvajetta, SAK, STTK ja AKAVA toteavat Vanhaselle luovuttamassaan kirjelmässä.

Järjestöt muistuttavat kirjelmässään, että Euroopan Ammatillinen Keskusjärjestö EAY on moneen otteeseen maininnut Suomen ja muut pohjoismaat työmarkkinamalleina, jossa kolmikantainen yhteistyö toimii ja antaa mahdollisuuden sopeuttaa työmarkkinoita kilpailun vapautumisen ja globalisaation tuomiin muutoksiin.

– Meidän on kuitenkin nykyisen sopimusjärjestelmän pohjalta edelleen kehitettävä omaa sopimus- ja neuvottelutoimintaa. Lisäksi on tärkeätä, että kansallisen globalisaatiostrategian puitteissa harjoitettua sektorikohtaista vuoropuhelua jatketaan, järjestöt toteavat.

Palkansaajakeskusjärjestöjen yhteinen kirjelmä kokonaisuudessaan