s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n Tallinnan infopisteessä …

SAK:n Tallinnan infopisteessä jo yli 2000 kävijää

Soome Tööturu Infokeskus

Suomen työelämän infopiste Tallinnassa täyttää vuoden

Suomen työelämän infopiste on ollut toiminnassa vuoden. Ensimmäisen toimintavuoden aikana on infopisteessä vieraillut jo yli 2000 suomalaiseen työelämään liittyvistä kysymyksistä kiinnostunutta. Ammattiryhmistä eniten on neuvottu rakennus-, palvelu-, metalli-, kuljetusalan sekä maa- ja metsätalousalan ihmisiä. Kävijöistä yli puolet on ollut vironkielisiä, loput venäjänkielisiä.

Eve Kyntäjä

– Kokemukset ovat myönteisiä. Infopiste on osoittautunut tarpeelliseksi, ja virolaisten kiinnostus Suomen työelämää kohtaan on ollut yllättävänkin suurta. Suomeen töihin tulevien tai sitä harkitsevien lisäksi infopisteen toiminta on kiinnostanut Suomen ja Viron ammattiliittojen ihmisiä, poliittisia päättäjiä, virkamiehiä, toimittajia ja työnantajia. Infopisteen kokemuksia on jaettu Suomen ja muiden Pohjoismaiden sekä Viron ja Keski-Euroopan ay-järjestöjen kanssa, toteaa hankkeesta vastaava projektipäällikkö Eve Kyntäjä.

Suomen työelämän infopisteen päällimmäisenä tehtävänä on neuvoa Suomessa työskentelyyn liittyvissä kysymyksissä. Oikean tiedon saanti omalla äidinkielellä ehkäisee ennalta väärinkäsityksiä ja ongelmatilanteita, joita Suomessa työskennellessä saattaa eteen tulla. Infopisteessä annetaan perustietoa suomalaisesta työmarkkinajärjestelmästä, palkkatasosta, verotuksesta, työehdoista, työsuojelusta ja ammattiliittojen tarjoamista palveluluista. Infopiste järjestää myös seminaareja ja infopäiviä ajankohtaisista aiheista.

Useimpia kävijöitä on kiinnostanut, miten Suomesta voisi löytää töitä laillisesti, suomalainen palkkataso ja verotus sekä työlupamenettely, kun Virosta tullaan Suomeen töihin. Myös ammattiliitot ja niiden tarjoama tuki kiinnostavat virolaisia ja venäläisiä kävijöitä yhä useammin, erityisesti silloin, kun suomalainen työnantaja on polkenut työehtoja. – Valitettavan usein infopisteen työntekijät kuulevat hätkähdyttäviä tarinoita ihmisiltä, jotka ovat Suomessa joutuneet työaika- ja työsuojelurikkomusten kohteeksi, Eve Kyntäjä kertoo.

Infopiste painottaa, että Suomessa työskennellään Suomen lakien ja työehtosopimuksessa määriteltyjen ehtojen mukaan – kaikille on samasta työstä maksettava samaa palkkaa, olkoon työntekijä sitten suomalainen tai ulkomaalainen. – Yhtenä ongelmana on tullut esille laittomien työnvälitystoimistojen toiminta, jossa ulkomaille töihin haluavia ihmisiä käytetään raadollisesti hyväksi. Jotkut ”työnvälitystoimistot” käyttävät jopa suomalaisen ammattiyhdistyksen nimeä vaikuttaakseen luotettavilta. Infopisteelle on näytön paikka kertoa mikä on Pohjoismaisen ammattiyhdistyksen oikea tehtävä ja merkitys.

Infopisteellä on kaksi virolaista työntekijää. Pisteessä on esillä viron- ja venäjänkielistä materiaalia suomalaisesta työelämästä, ammattiliittojen esitteitä ja työehtosopimuksia. Halukkaat voivat etsiä tietoa internetistä itsenäisesti tai infopisteen virkailijoiden opastuksella. Infopisteellä on omat nettisivut www.sak.fi/tallinn, joilta saa neljällä kielellä – suomeksi, viroksi, venäjäksi ja englanniksi – tietoa suomalaisesta työelämästä ja infopisteen toiminnasta.

Projektipäällikkö Eve Kyntäjä, puh. (09) 772 1421 ja 0400 513 162