s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Työsopimuksessa ei voida sopia…

Työsopimuksessa ei voida sopia huumetesteistä tai sähköpostien lukemisesta

SAK
STTK
AKAVA

Viime aikoina on käyty paljon keskustelua ja esitetty monia tulkintoja koskien työntekijöiden huumetestaamista ja sähköpostin luottamuksellisuuden suojaa. Palkansaajakeskusjärjestöt SAK, STTK ja AKAVA haluavat estää virheellisten tulkintojen syntymisen ja leviämisen koskien maanantaina voimaan astuvaa työelämän tietosuojalakia. Laki ei mahdollista sitä, että työsopimuksella voitaisiin sopia esimerkiksi huumetestien suorittamisesta tai työntekijän sähköpostin lukemisesta. Palkansaajakeskusjärjestöjen lakimiehet korostavat sitä, että laki ei sellaisenaan anna työnantajille oikeutta määrätä henkilökuntaa huumetesteihin.

Sähköpostien lukemisen osalta tietosuojalakia valmistelleen työryhmän lähtökohta oli luottamuksellisen viestinnän suojaaminen. Lain säätämisvaiheessa eduskunta edellytti, että työnantaja ei saa toimenpiteillään vaarantaa työntekijän yksityisluonteisten luottamuksellisten viestien suojaa sähköpostin ja tietoverkon käytössä ja katsoi, että hallituksen tulee ryhtyä tältä osin jatkovalmisteluun.

Palkansaajajärjestöjen lakimiehet pitävät tärkeänä, että tietosuojalainsäädäntöä täydennetään työelämän muutoksia ja nykyvaatimuksia vastaavaksi. Uuden lain tavoitteet kuitenkin vaarantuvat, jos työnantajat ryhtyvät tulkitsemaan lakia ainoastaan omista lähtökohdistaan. Jo tällä hetkellä on saatu viitteitä siitä, että työnantajat ovat omaksuneet käytäntöjä, joissa uuden lain työntekijöille tuoma suoja vaarantuu.

Palkansaajakeskusjärjestöt pitävät tärkeänä, että lakia valvovat viranomaiset – työsuojelupiirit ja tietosuojavaltuutettu, omalta osaltaan aktiivisesti seuraavat lain toteutumista käytännössä.

Timo Koskinen, SAK, puh. (09) 772 1443, 040 731 2387
Markku Salomaa, STTK, puh. (09) 1315 2213, 040 752 4455
Pentti Itkonen, AKAVA, puh. (09) 150 2572, 0400 605 722

Työelämän tietosuojalaki eli Laki yksityisyyden suojasta työelämässä:
Valtion säädöstietopankki FINLEX (kirjoita hakukenttään 477/2001)