s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Ihalainen: Yhdenvertaisuus ede…

Uutinen

Ihalainen: Yhdenvertaisuus edellyttää palkallista äitiysvapaata kaikkien alojen työehtosopimuksiin

SAK:n puheenjohtaja Lauri Ihalainen

– Monien työehtosopimusten perusteella työnantajien velvollisuus on maksaa palkkaa 105 arkipäivän mittaiselta äitiysvapaan ajalta. Palkanmaksujaksot vaihtelevat sopimuksesta riippuen muutamasta viikosta maksimissaan kolmeen kuukauteen. Lähes kaikki palvelualojen ja rakennusalojen naiset sekä osa SAK:laisista kuljetus- ja puualojen naisista ovat kuitenkin edelleen vailla työehtosopimukseen perustuvaa oikeutta palkalliseen äitiysvapaaseen. Eri aloilla ja palkansaajaryhmissä työskentelevät naiset ovat siten eriarvoisessa asemassa keskenään. Yhdenvertaisuus äitiysvapaan palkanmaksussa ei toteudu, toteaa SAK:n puheenjohtaja Lauri Ihalainen.

Ihalaisen mukaan Palvelualojen ammattiliiton PAMin esiin nostama tulosopimuskierrostavoite kolmen kuukauden palkallisesta äitiysvapaasta tarkoittaa palkansaajien keskinäisen eriarvoisuuden vähentämistä.

– Työnantajien on myös jaettava vanhemmuudesta aiheutuvat kustannukset yhteisvastuullisesti. SAK tukee sitä, että liittotason työehtosopimusneuvotteluissa saadaan vihdoin eri aloilla tasavertainen kohtelu äitiysvapaan palkallisuudessa, Ihalainen sanoo.

Perhevapaista työnantajille aiheutuvia kustannuksia tasattiin vuoden alusta alkaen sairausvakuutuslain muutoksilla. Muutosten myötä äitiysvapaan ajalta maksettavaa Kelan äitiysrahaa korotettiin ensimmäiseltä 56 arkipäivältä 70 prosentista 90 prosenttiin. Työnantajan maksaessa äitiysvapaan ajalta palkkaa, hänellä on oikeus saada kyseisen palkanmaksujakson ajan äidin tulojen perusteella laskettu äitiysraha. Tästä johtuen uudistuksen kustannusvaikutukset työnantajalle eivät ole merkittävät.

– Äitiyspäivärahan tason nosto tarkoitti yli 20 prosentin korotusta perhevapaista aiheutuvien kustannusten tasaamiseen. Eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan näkemyksen mukaan korvaustason nousun 90 prosenttiin yli 2 kuukauden ajalta olisikin lisättävä äitiysvapaan aikaisen palkanmaksuvelvollisuuden kattavuutta työehtosopimuksissa, Ihalainen muistuttaa.