s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK tuomitsee Stora Enson irti…

SAK tuomitsee Stora Enson irtisanomiset

SAK:n puheenjohtaja Lauri Lyly

– Stora Enson tänään ilmoittamat irtisanomiset ja tuotannon leikkaukset ovat vastuuttomia. Yhtiö ei kanna vastuuta henkilöstöstään ja syventää taloudellista lamaa entisestään. Stora Enso vaarantaa myös itse omilla toimillaan pärjäämisensä globaalissa kilpailussa, kun se irtisanoo osaavia työntekijöitään ja supistaa jatkuvasti toimintaansa, SAK:n puheenjohtaja Lauri Lyly sanoo.

Lylyn mukaan maan hallituksen onkin nyt pikaisesti puututtava valtionyhtiön päätöksiin.

– Valtion on oltava aktiivisempi osakkuusyhtiöidensä ohjaamisessa ja vaadittava niiltä vastuullisempaa työllisyyspolitiikkaa. Juuri nyt laman oloissa yhtiöiden olisi pidättäydyttävä irtisanomisista ja pidettävä huolta siitä, että niillä on osaavaa henkilöstöä laman jälkeenkin. Samalla hallituksen on toimittava aktiivisesti puun hankinnassa ja energiaintensiivisen teollisuuden pysymisessä Suomessa, Lyly sanoo.

Lyly vaatii yrityksiä kantamaan paremmin yhteiskuntavastuunsa ja pidättäytymään irtisanomisista. Irtisanomiset vain syventävät kriisiä.