s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n Pekka Ahmavaara: Lippone…

SAK:n Pekka Ahmavaara: Lipponen paras pääministeriksi (13.03.2003)

Pekka Ahmavaara

– Jäätteenmäki toisi epävarmuutta työmarkkinoille ja ulkopolitiikkaan

– Palkansaajien etujen puolustamisen ja tulopolitiikan harjoittamisen kannalta on ensiarvoisen tärkeää, että molemmat vasemmistopuolueet paitsi menestyvät vaaleissa myös voivat jatkaa hallitusyhteistyötä. Se edesauttaisi osaltaan myös hyvän yhteistyön jatkumista ay-liikkeen sisällä, sanoi SAK:n varapuheenjohtaja Pekka Ahmavaara tänään Vasemmistoliiton vaalitilaisuudessa Kouvolassa.

Vasemmistoliiton mahdollisuudet vaikuttaa maan asioihin hallituksesta käsin ovat Ahmavaaran mukaan selvästi paremmat siinä vaihtoehdossa, että seuraavankin hallituksen kokoaa Lipponen, joka avasi Vasemmistoliitolle hallitusovet vuonna 1995. Tälläkin kertaa Lipponen on puhunut laajapohjaisen hallitusyhteistyön jatkamisen puolesta, kun taas Keskusta on jatkuvasti arvostellut hallitusta ylileveäksi, mikä suomeksi sanottuna tarkoittaa juuri Vasemmistoliiton ulosheittoa.

Ahmavaaran mielestä Vasemmistoliiton onkin vaalien jälkeisissä hallitustunnusteluissa syytä ilmaista tuki Paavo Lipposen valinnalle pääministeriksi ja toimia sen puolesta, että valinnan taakse saadaan eduskunnan enemmistön tuki. Hallitusohjelmassa ykkösasiaksi on otettava työllisyyden parantamiseen tähtäävät konkreettiset päätökset, Ahmavaara totesi.

– Vakaus talouspolitiikassa ja työmarkkinoilla sekä vahvat näytöt ulkopolitiikan hoidossa puoltavat Lipposen valintaa. Epävarmat talous- ja työllisyysnäkymät sekä kiristyvä maailmantilanne vaativat luotettavaa ja kokenutta otetta hallituksen johdossa. Jäätteenmäen vihjaileva neulanpistopolitiikka ja vuodot vakavissa ulkopoliittisissa asioissa osoittavat, että hän olisi ilmeinen riski ja epävarmuustekijä paitsi työmarkkinoille myös Suomen suhteissa ulkovaltoihin, Ahmavaara totesi.

Ahmavaaran mukaan palkansaajien on syytä herätä äänestämään sunnuntaina. Viimeistään yrittäjäjärjestön puheenjohtaja Eero Lehden viime aikaiset puheet havainnollistavat mistä vaaleissa on kyse.

– Puheenjohtaja Lehti vaatii Aamulehden haastattelussa Anneli Jäätteenmäen johtamaa porvarihallitusta. Jäätteenmäen hallituksen pitäisi ensi töikseen helpottaa työntekijöiden irtisanomisia ja toteuttaa palkkojen alentamista tarkoittavat pääjohtaja Matti Vanhalan esittämät joustot, Ahmavaara korosti.

– Nykyistä pääministeriä ja hallitusta Lehti sen sijaan syyttää liian hyvästä yhteistyöstä työmarkkinajärjestöjen, erityisesti SAK:n kanssa. Lehden ajatuksille kaivaa työreformi koipussista antaa lisäpontta se, että hän viime aikoina on – riitaannuttuaan kokoomuksen kanssa- lähentynyt poliittisesti keskustaa. Lehti tarjoaa itseään myös uuden porvarihallituksen elinkeinoministeriksi, Ahmavaara huomautti.