s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Palkansaajajärjestöt vetosivat…

Palkansaajajärjestöt vetosivat Lipposeen Valko-Venäjän tilanteesta

Palkansaajien keskusjärjestöt SAK, STTK ja Akava ovat huolestuneita työntekijöiden perusoikeuksien jatkuvasta loukkaamisesta Valko-Venäjällä. Järjestöt jättivät viime maanantaina pääministeri Paavo Lipposelle vetoomuksen asian esille ottamisesta tämän Venäjän-vierailun yhteydessä.

Kansainvälinen työjärjestö ILO on vedonnut useasti Valko-Venäjän hallitukseen, että se kunnioittaisi yhdistymisvapautta ja lopettaisi puuttumisen ammattiyhdistysliikkeen sisäisiin asioihin. Ay-oikeuksien loukkaaminen jatkuu kuitenkin maassa edelleen. Joulukuussa 2001 annettu uusi asetus tähtää ay-liikkeen toimintaedellytysten romuttamiseen. Asetus kieltää jäsenmaksujen perimisen suoraan palkasta ja tilittämisen ay-liikkeelle.

Valko-Venäjä on ratifioinut ILOn yhdistymisvapautta ja kollektiivista sopimusoikeutta koskevat perussopimukset. Työntekijöiden perusoikeuksien kunnioittaminen Valko-Venäjällä riippuu palkansaajajärjestöjen mukaan todennäköisesti viimekädessä presidentti A.G. Lukashenkosta.