s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Työelämän verkko-opisto lisää …

Työelämän verkko-opisto lisää SAK:laisen jäsenkunnan koulutusmahdollisuuksia

Työelämän verkko-opisto löytyy osoitteesta www.tyoelamanverkko-opisto.fi

SAK:lainen ammattiyhdistysliike on laajentanut koulutustarjontaansa uudella Työelämän verkko-opistolla. Osoitteesta www.tyoelamanverkko-opisto.fi löytyvä opisto kokoaa SAK:laisen ay-liikkeen verkkokurssit yhteen paikkaan.

Työelämän verkko-opiston kurssit sopivat erityisesti sellaisille luottamushenkilöille, joiden on vaikeaa tai mahdotonta lähteä useaksi päiväksi opiskelemaan toiselle paikkakunnalle. Kursseille voi kuitenkin osallistua kuka tahansa työelämätiedosta ja ay-liikkeen toiminnasta kiinnostunut. Luottamusmies- ja järjestökurssien lisäksi Työelämän verkko-opistosta löytyy ammatillisesti yleissivistäviä kursseja mm. yhteisöviestinnästä, verkkokirjoittamisesta ja tietotekniikan käytöstä.

Hannu Rosengrén

– Verkko-opiskelu tuo uusia elementtejä koulutukseen. Se parantaa koulutuksen saavutettavuutta ja lisää tasa-arvon näkökulmasta jäsenistön mahdollisuuksia osallistua koulutukseen. Verkko-opiskelu tarjoaa joustavia koulutusratkaisuja, joissa voidaan ottaa huomioon mm. erilaiset työaikamuodot. Se helpottaa myös maahanmuuttajien ja pienten työpaikkojen työntekijöiden mahdollisuuksia osallistua koulutukseemme, koulutussuunnittelija Hannu Rosengrén SAK:sta toteaa.

Työelämän verkko-opistosta löytyy sekä monimuotoisia että ohjattuja verkkokursseja. Monimuotoisissa kursseissa osa opiskelusta tapahtuu ohjattuna lähiopetuksena esimerkiksi opistossa, osa taas verkossa opettajan ohjaamana. Ohjatuissa kursseissa kaikki opiskelu tapahtuu verkossa opettajan ohjaamana. Osa verkko-opiston kursseista on mahdollista käydä läpi myös itsenäisesti ilman ohjausta.

Viime tupo-kierroksen yhteydessä työmarkkinajärjestöt sopivat, että luottamusmieskoulutuksessa voidaan hyödyntää myös verkko-opiskelua. Työelämän verkko-opisto on yksi SAK:n toimenpiteistä tämän edistämiseksi.

Työelämän verkko-opiston ovat toteuttaneet SAK, sen jäsenliitot, Kiljavan opisto, Murikka-opisto, Raseborg-opisto ja Siikaranta-opisto sekä Kansan Sivistystyön Liitto KSL ja Työväen Sivistysliitto TSL. Näillä on ollut yksittäisiä verkkokursseja jo noin viiden vuoden ajan. Hallinnollisesti opistosta vastaa ammattiliittojen, ammattiyhdistysopistojen ja opintokeskusten edustajista koostuva ohjausryhmä. Hanketta tukee Opetushallitus.

www.tyoelamanverkko-opisto.fi

Koulutussuunnittelija Hannu Rosengrén, SAK, puh. 020 774 0187 tai 040 580 8924