s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Matti Huutola: Paluu kolmikant…

Matti Huutola: Paluu kolmikantaiseen päätöksentekoon on työntekijän etu

Matti Huutola SAK:n valtuustossa. Kuva: Tuulikki Holopainen

SAK:n valtuuston kokous 24.11.2011

– Raamisopimuksesta neuvottelun myötä kolmikantainen sopiminen on palannut yhdeksi keskeiseksi tavaksi edistää ihmisoikeuksia työelämässä. Se on palkansaajan etu, iloitsi SAK:n hallituksen varapuheenjohtaja Matti Huutola puhuessaan SAK:n valtuustolle Kiljavalla.

– Toki liittokierroksillakin on viime vuosina saatu aikaan säällisiä ja vastuullisia sopimuksia. Työntekijöiden etuja täytyy edistää kuhunkin aikaan sopivalla tavalla, ja uusi raamisopimus on juuri nyt osoittautumassa sellaiseksi.

Huutolan mukaan ei ole tarpeen asettaa vastakkain liittokierrosta ja keskitettyä sopimusta.

– Ay-liikkeen on tehtävä edunvalvontatyötä laajalla rintamalla, jotta se onnistuisi työelämän kehittämisessä. Se vaatii vahvan ammattiyhdistysliikkeen ja vahvan yhteisen tahtotilan.

Tuloksellisten kolmikantaisten sopimusten edellytys on tietysti myös se, että maamme hallituksella on ohjelma, jossa se sitoutuu neuvottelemaan työelämän kysymyksistä työmarkkinajärjestöjen kanssa. &#;8211 Nyt yhteistä tahtoa tuntuisi löytyvän, Huutola totesi.

Taantuma kurittaisi eniten SAK:laisia työntekijöitä

– Laajoja työmarkkinasopimuksia sekä laaja-alaista yhteiskunnallista vaikuttamista tarvitaan työntekijöiden ja ihmisten puolesta, ei SAK:n tai liittojen organisaatioiden vuoksi. Laajoilla kolmikantaratkaisuilla on mielestäni erityinen arvo silloin, kun taloudessa ei mene kovin hyvin tai jotkut muut syyt aiheuttavat vaikeita aikoja Suomelle.

– Toivon mukaan yhteisin ponnisteluin saadaan aikaan talouskasvua ja tuottavuutta. Taantuman suurin kärsijäjoukko kun ovat SAK:laiset työntekijät ja heidän perheensä.

Huutola tuomitsi puheessaan jyrkästi työnantajien painostustoimet järjestäytyneitä työntekijöitä kohtaan.

– Olkiluodon työmaan rakennuttaja Teollisuuden Voima ja päätoteuttaja Areva ovat omalta osaltaan vastuussa työelämän ihmisoikeuksien toteutumisesta Suomessa, Huutola totesi.

Matti Huutolan koko puhe

Valtuuston kokouksen Twitter-seuranta

Osoitteessa www.sak.fi/valtuusto voi lukea SAK:n valtuuston kokoukseen liittyviä Twitter-viestejä. Samasta osoitteesta löytyvät myös SAK:n valtuuston esittely, syyskokouksen aikataulu ja liittoesitykset. Sivuille kerätään kokouksen aikana mm. lehdistötiedotteet, uutisia ja referaatteja valtuustossa pidetyistä puheista.