Hyppää sisältöön

s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Tosi-tv valtaa television

Helsingin Sanomat laski huhtikuussa, että pääkanavilla pyöri 70 ruokaohjelmaa viikossa.

Uutinen

Tosi-tv valtaa television

Television katselu ja siihen käytettävät välineet ovat muuttuneet, mutta melko rivakasti on muuttunut myös televisiotarjonnan sisältö. Tositelevision osuus tarjonnasta on kasvanut nopeasti ja esimerkiksi JIM-kanavalla tositelevisio-ohjelmia on jo 70 prosenttia tarjonnasta ja LIVillä melkein yhtä paljon.

Suomessa on yli 4,7 miljoonaa televisiovastaanotinta ja televisiota katsottiin viime vuonna keskimäärin kolme tuntia ja neljä minuuttia päivässä. Yhä useammin televisio-ohjelmia katsotaan muista välineistä kuin televisiosta.

Nettitelevision katselu on kasvanut. 60 prosenttia katsoo nettitelevisiota tietokoneella, 22 prosenttia älypuhelimella ja 20 prosenttia tableteilla. Ylensäkin älypuhelimen käyttö viestintävälineenä on kasvanut nopeasti. Oman lisänsä ohjelmien seuraamiseen tuo sosiaalinen media.

Valtaosa-ohjelmista katsottiin livenä, vaikka televisio-ohjelmia voidaan seurata tallenteinakin. Linnan juhlat nousevat vuosi toisensa jälkeen katsotuimmaksi televisio-ohjelmaksi. Viimeksi sitä katsoi keskimäärin 2,1 miljoonaa suomalaista.

Nettikatselu ja pikauusinnat kasvattavat monien ohjelmien katsojamääriä merkittävästi. Esimerkiksi Loirinuotiolla-ohjelma keräsi viime vuonna 829 000 katsojaa, mutta pikauusinnat ja nettitelevisio nostivat katsojamäärän 1 356 000.

Ikäkin vaikuttaa. Nuorimmat alle 24-vuotiaat käyttivät perinteiseen televisionkatseluun aikaa alle 77 minuuttia vuorokaudessa. 35−44-vuotiaat katsoivat jo 218 minuuttia ja yli 65-vuotiaat 283 minuuttia.

Jo neljännes tositelevisiota

Tositelevisio on liikenne- ja viestintäministeriön teettämän selvityksen mukaan suomalaisten maksuttomien tv-kanavien suurin yksittäinen ohjelmatyyppi. Suomalainen televisiotarjonta 2014 -selvityksen mukaan otosviikkoina tositelevisio-ohjelmia oli 26 prosenttia tarjonnasta.

YLEn kanavilla tositelevisio ei vielä jyllää, sillä sitä oli tarjonnasta vain neljä prosenttia. TV1:n tarjonnasta oli tositelevisiota yksi prosentti, kakkosella kahdeksan prosenttia, teemalla yksi prosentti ja ruotsinkielisellä YLE FEM -kanavalla 5 prosenttia. Eniten tositelevisio-ohjelmia oli JIMillä 70 prosenttia. Kanava ohitti edellisvuoden ykkösen LIVin, jolla tositelevisio-ohjelmien osuus laski 66 prosenttiin. Seuraavaksi eniten tositelevisiota tarjosivat AVA (52 %), Nelonen (37 %), SUB (24 %), FOX (19 %) JA MTV (13 %).

Kansainvälisiä formaatteja

Suurin osa tosi-tv-tarjonnasta perustuu kansainvälisiin menestysformaatteihin. Vajaa puolet näistä on luonteeltaan dokumentaarisia. Niissä seurataan jotain ammattikuntaa kuten poliiseja, vartijoita, matkaoppaita tai Suomen tulli -ohjelmassa tullissa työskenteleviä.

Lisäksi dokumentaarisissa tosi-tv-ohjelmissa seurataan pari- ja perhesuhteita. Näitä ovat esimerkiksi Sinkkulaiva, Erilaiset äidit tai Toisenlaiset frendit.

Noin 30 prosentissa ohjelmia on kilpailuelementti. Näitä sarjoja ovat Suomessa esimerkiksi kykykilpailut tai erilaiset ruoanlaitto-ohjelmat. Suomen paras leipomo on kilpailu samoin kuin Master Chef ja Top Chef -ohjelmat, joista olemme voineet nähdä sekä kotimaisia että ulkomaisia versioita.

Muita kilpailujen aiheita ovat laulukyvyt tai tanssitaidot, vaate- tai muotisuunnittelu sekä selviytyminen rankoissa oloissa. Esimerkkejä näistä ovat Idols, Muodin huipulle, suurin pudottaja tai Selviytyjät.

Kolmannessa tosi-tv:n alaluokassa, johon kuuluu noin neljännes näistä ohjelmista, ovat erilaiset muodonmuutosohjelmat, sosiaaliset kokeet ja elintaparemontit. Näitä ovat esimerkiksi Äidin stailauspäivä, Hurja painonpudotus, Kukkaron kerraksi, Kaappaus keittiössä tai Kuppilat kuntoon.

Aino Pietarinen.

Lähteet: Finnpanel 2015 ja Suomalainen televisiotarjonta 2014, Viestintä- ja liikenneministeriön julkaisu 10/2015