s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n johtaja Matti Tukiainen:…

SAK:n johtaja Matti Tukiainen: Finnair ryhtyy polkemaan työehtoja?

Matti Tukiainen

Finnairin Viroon rekisteröity tytäryhtiö Aero aloittaa eilisillan tv-uutisten mukaan reittiliikenteen Suomessa, ensiksi Helsingin ja Jyväskylän välisellä reitillä. Toiminnan alkuvaiheessa käytetään lennoilla kotimaista miehistöä, koska Aero ei saanut työlupaa ulkomaiselle työvoimalle, kun vastaavaa työvoimaa on saatavissa Suomessakin.

EU:n laajentuessa ensi vuoden toukokuun alusta on tarkoitus käyttää kotimaankin lennoilla virolaista miehistöä. Finnairin liiketoimintajohtaja Henrik Arlen mukaan tuolloin saavutetaan säästöjä.

On totta, ettei Suomi ole halunnut siirtymäaikaa palvelujen liikkumiselle ja ulkomaisen työvoiman käyttö tulee mahdolliseksi ilman työlupaa Viron liittymisen jälkeen.

Suomen työmarkkinajärjestöt – siis työnantaja- ja työntekijäjärjestöt – allekirjoittivat kuitenkin 27.4.2001 yhteisen kannanoton, jonka mukaan työntekijöitä tulee kohdella työmarkkinoilla tasavertaisesti heidän kansalaisuudestaan riippumatta. Kannanotossa todetaan myös, että suomalaisia työehtoja noudatetaan kaikilla työpaikoilla ja kaikissa työsuhteissa, työnteon muodoista riippumatta, eikä syrjintää saa harjoittaa.

Kuinka siis on mahdollista, että valtioenemmistöinen Finnair tytäryhtiönsä avulla aikoo alentaa työvoimakustannuksia, kun se ottaa kotimaan reittilennoille virolaisen miehistön? Kuinka TT aikoo toimia sen estämiseksi, että yksi sen suurimmista jäsenyrityksistä aikoo rikkoa työmarkkinajärjestöjen yhteistä sopimusta?

Nyt esille tullut uhka korostaa tarvetta uudistaa lähetettyjen työntekijöiden lakia. SAK edellyttää, että maan hallitus käynnistää tarvittavat lakiuudistukset por-saanreikien tukkimiseksi.

*******************

SAK:n jäsenpalveluosaston johtaja Matti Tukiainen puhui Nordean Palkansaajan talousseminaarissa Salossa 30.10.2003